Svenska Studiehandboken kurser
Kommunikation och språk
KSP027 Finska II - tvåspråkighet 5.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Ämne (enl SCB)
Finska
Nivå/Djup
A/0-40 (G Grund)
Program/Tidsperiod
Valbar / Lp1, 2, 4
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Leena Hamberg Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk
1995-04-21 och reviderad 97-09-19.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet och godkänt språkprov i finska.
MÅL
Studenterna lär sig att analysera begreppet tvåspåkighet ur olika aspekter.
De får kunskap om språkinlärningen hos tvåspråkiga barn och bekantar sig med olika metoder i att bidra till tvåspråkig utveckling hos barn i förskola/skola.
INNEHÅLL
- tvåspråkig/flerspråkig utveckling i samhället och hos individen
- olika sätt att arbeta i förskola/skola för att förstärka och utveckla barnens tvåspråkiga identitet och kompetens
UNDERVISNING
- föreläsning och litteraturstudier
- gruppdiskussioner
- intervjuer
- fältstudier i förberedelseklass och språkskola i Haparanda (lärarutbildningarna)
EXAMINATION
- aktivt deltagande i undervisningen
- portfölj med ett urval av texter
KURSENS BETYGSKALA: U, G
MOMENT/PROV
Finska 5.0 Poäng
LITTERATUR
Arnberg, L (1989). Tavoitteena kaksikielisyys. Clevedon: Multilingual Matters, cop. Jyväskylä. IDNR 185359056.
Tingbjörn, G (1994). Lärarbok 1. Svenska som andraspråk. En introduktion.
Bokförlaget Natur och Kultur,
Stockholm och Utbildningsradion. ISBN Bokförlaget
Natur och Kultur 91-27-50460-3. ISBN UR 91-26-94306-9
Övrig litteratur bestäms i samråd med examinator.
ÖVRIGT
Last modified: 97-12-03
Tillbaka till institutions meny