Svenska Studiehandboken kurser

Kommunikation och språk

KSP027 Finska II - tvåspråkighet 5.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Ämne (enl SCB)
Finska

Nivå/Djup
A/0-40 (G Grund)

Program/Tidsperiod
Valbar / Lp1, 2, 4

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Leena Hamberg Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk 1995-04-21 och reviderad 97-09-19.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet och godkänt språkprov i finska.

MÅL
Studenterna lär sig att analysera begreppet tvåspåkighet ur olika aspekter. De får kunskap om språkinlärningen hos tvåspråkiga barn och bekantar sig med olika metoder i att bidra till tvåspråkig utveckling hos barn i förskola/skola.

INNEHÅLL
- tvåspråkig/flerspråkig utveckling i samhället och hos individen - olika sätt att arbeta i förskola/skola för att förstärka och utveckla barnens tvåspråkiga identitet och kompetens

UNDERVISNING
- föreläsning och litteraturstudier - gruppdiskussioner - intervjuer - fältstudier i förberedelseklass och språkskola i Haparanda (lärarutbildningarna)

EXAMINATION
- aktivt deltagande i undervisningen - portfölj med ett urval av texter
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Finska                                                      	  5.0	Poäng

LITTERATUR
Arnberg, L (1989). Tavoitteena kaksikielisyys. Clevedon: Multilingual Matters, cop. Jyväskylä. IDNR 185359056. Tingbjörn, G (1994). Lärarbok 1. Svenska som andraspråk. En introduktion. Bokförlaget Natur och Kultur, Stockholm och Utbildningsradion. ISBN Bokförlaget Natur och Kultur 91-27-50460-3. ISBN UR 91-26-94306-9 Övrig litteratur bestäms i samråd med examinator.

ÖVRIGT


Last modified: 97-12-03
Tillbaka till institutions meny