Svenska Studiehandboken kurser
Ind ekonomi och samhällsvetenskap
IEM610 Reklam och kreativ annonsering 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Ämne (enl SCB)
Övriga ämnen
Nivå/Djup
B/0-40 (G Grund)
Program/Tidsperiod
/ LpI
SPRÅK: Engelska
EXAMINATOR
Esmail Salehi-Sangari Tf prof
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 970215 att gälla från höstterminen -97
FÖRKUNSKAPSKRAV
Marknadsföring 5 poäng (Introduction to Marketing)
MÅL
Kursens mål är att
- ge kunskap om annonserings roll inom marknadskommunikation
- ge kunskap om annonserings kreativa aspekter inom olika media
- ge kunskap om reklamforskning
- ge kunskap om mediaplanering och budgetering för reklam
- ge kunskap om hur man utvecklar en komplett reklamkampanj
- ge kunskap om teamwork och presentationsteknik
- ge kunskap om etik inom reklambranschen
INNEHÅLL
Kursen introducerar reklamindustrin och de kreativa aspekterna av reklamindustrin .
Teori om reklamutformning används aktivt genom att utforma och producera reklam för olika media. Klassen delas upp i olika grupper som blir reklambyråer med "riktiga" kunder (eller med case studies).
UNDERVISNING
Undervisning sker i form av lektioner där delar av litteraturen genomgås samt gruppövningar där utformning av reklamkampanj sker.
Kursen ges på engelska.
EXAMINATION
Minipresentationer under kursen samt en slutpresentation av reklamkampanjen vid kursens slut.
För godkänt på kursen krävs deltagande på lektionerna samt godkänt på presentationernas skriftliga samt muntliga delar.
För studerande som inte godkänns vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare minst ett provtillfälle under läsåret.
KURSENS BETYGSKALA: U,G,VG
MOMENT/PROV
Obligatoriska moment 10.0 Poäng
LITTERATUR
Moriarty, S E: Creative Advertising, theory and practice, Prentice Hall
ÖVRIGT
Last modified: 97-12-03
Tillbaka till institutions meny