Svenska Studiehandboken kurser

Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IEM509 Business Strategy BII:2 5.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Ämne (enl SCB)
Företagsekonomi

Nivå/Djup
Program/Tidsperiod
IntEk / Lp 4

SPRÅK: Engelska

EXAMINATOR
Manucher Farhang Univ lekt

FASTSTÄLLD


FÖRKUNSKAPSKRAV
Internationell Företagsekonomi B I.

MÅL
Kursens mål är att ge kunskaper om begrepp och deras inbördes kopplingar samt insikt i och förståelse för problem i samband med strategisk företagsledning.

INNEHÅLL
Strategisk planering: Kursen behandlar strategisk företagsledning dvs hur kan företag hantera förändringar i omvärlden och vara konkurrenskraftigt genom val av produkter och marknader. Kursen belyser hur man med hjälp av modern strategisk planering effektivt kan marknadsorientera företag eller affärsenheter så att dessa överlever på lång sikt. Metoder presenteras för bedömningar av förändringar i omvärlden och av interna förutsättningar, formuleringar av affärsidŽer och affärsstrategier samt ekonomiska utvärderingar av strategier.

UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner och seminarier.

EXAMINATION
Moment 1 Examination sker genom skriftliga tentamina, obligatoriska inlämningsuppgifter och seminariedeltagande.
KURSENS BETYGSKALA: U,G,VG

MOMENT/PROV

Obligatoriska moment                                        	  5.0	Poäng

LITTERATUR
Thompson,A.A & Strickland,A.J (1996):Strategic Management: Concepts and Cases, Irwin.

ÖVRIGT


Last modified: 97-12-03
Tillbaka till institutions meny