Svenska Studiehandboken kurser
Ind ekonomi och samhällsvetenskap
IEM509 Business Strategy BII:2 5.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Ämne (enl SCB)
Företagsekonomi
Nivå/Djup
Program/Tidsperiod
IntEk / Lp 4
SPRÅK: Engelska
EXAMINATOR
Manucher Farhang Univ lekt
FASTSTÄLLD
FÖRKUNSKAPSKRAV
Internationell Företagsekonomi B I.
MÅL
Kursens mål är att ge kunskaper om begrepp och deras inbördes kopplingar samt insikt i och förståelse för problem i samband med strategisk företagsledning.
INNEHÅLL
Strategisk planering: Kursen behandlar strategisk företagsledning dvs hur kan företag hantera förändringar i omvärlden och vara konkurrenskraftigt genom val av produkter och marknader. Kursen belyser hur man med hjälp av modern strategisk planering effektivt kan marknadsorientera företag eller affärsenheter så att dessa överlever på lång sikt. Metoder presenteras för bedömningar av förändringar i omvärlden och av interna förutsättningar, formuleringar av affärsidŽer och affärsstrategier samt ekonomiska utvärderingar av strategier.
UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner och seminarier.
EXAMINATION
Moment 1 Examination sker genom skriftliga tentamina, obligatoriska inlämningsuppgifter och seminariedeltagande.
KURSENS BETYGSKALA: U,G,VG
MOMENT/PROV
Obligatoriska moment 5.0 Poäng
LITTERATUR
Thompson,A.A & Strickland,A.J (1996):Strategic Management: Concepts and Cases, Irwin.
ÖVRIGT
Last modified: 97-12-03
Tillbaka till institutions meny