Svenska Studiehandboken kurser
Ind ekonomi och samhällsvetenskap
IEM501 Internationell företagsekonomi B II 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Ämne (enl SCB)
Företagsekonomi
Nivå/Djup
B/0-40 (G Grund)
Program/Tidsperiod
Int ek 2 / Lp IV
SPRÅK: Engelska
EXAMINATOR
Manucher Farhang Univ lekt
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 970215 att gälla från höstterminen -97..
FÖRKUNSKAPSKRAV
Internationell Företagsekonomi B I.
MÅL
Kursens mål är att ge kunskaper om
- begrepp och deras inbördes kopplingar samt insikt i och förståelse för problem i samband
med strategisk företagsledning
- industriell marknadsföring som process och om industriella nätverk
INNEHÅLL
Moment 1, Strategisk planering:
Kursen behandlar strategisk företagsledning dvs hur kan företag hantera förändringar i omvärlden och vara konkurrenskraftigt genom val av produkter och marknader. Kursen belyser hur man med hjälp av modern strategisk planering effektivt kan marknadsorientera företag eller affärsenheter så att dessa överlever på lång sikt. Metoder presenteras för bedömningar av förändringar i omvärlden och av interna förutsättningar, formuleringar av affärsidŽer och affärsstrategier samt ekonomiska utvärderingar av strategier.
Moment 2, Industriell marknadsföring:
Kursen innebär en fördjupning inom industriell marknadsföring där områden som marknadsbedömning, inköp, marknadsplanering samt industriell försäljning under resultatansvar behandlas.
Kursen behandlar även intern marknadsföring där företaget försöker få en strategi eller ett arbetssätt accepterat inom den egna organisationen. Här beskrivs den interna marknadsföringen som ett led i den industriella marknadsföringen vilken syftar till långvariga och stabila affärsförbindelser mellan säljare och
köpare.
UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner och seminarier.
EXAMINATION
Moment 1
Examination sker genom skriftliga tentamina, obligatoriska inlämningsuppgifter och seminariedeltagande.
Moment 2
Examination sker med hjälp av godkända övningsuppgifter/praktikfall. En förutsättning för godkänt resultat är närvaro på obligatoriska seminarier.
KURSENS BETYGSKALA: U,G,VG
MOMENT/PROV
Strategisk planering, obligatoriska moment 5.0 Poäng
Ind marknadsföring, obligatoriska moment 5.0 Poäng
LITTERATUR
Thompson,A.A & Strickland,A.J (1996):Strategic Management: Concepts and Cases, Irwin.
Haas,R.W (1995): Industrial Marketing Management, PWS/Kent.
ÖVRIGT
Last modified: 97-12-03
Tillbaka till institutions meny