Svenska Studiehandboken kurser
Ind ekonomi och samhällsvetenskap
IEM329 Internationell marknadsföring CI:2 5.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Ämne (enl SCB)
Företagsekonomi
Nivå/Djup
C/41-60 (K Kandidat)
Program/Tidsperiod
Ek / Lp III
SPRÅK:
EXAMINATOR
Esmail Salehi-Sangari Tf prof
FASTSTÄLLD
FÖRKUNSKAPSKRAV
Företagsekonomi B
MÅL
Kursens mål är att:
á ge kunskap om den globala marknadsföringens miljö
á studera de faktorer som påverkar ett företag att internationalisera sin verksamhet
á lära processen för utvärdering av potentiella utländska marknader ur ett företags perspektiv
á ge kunskap om hur man bygger en marknadsstrategi för utländska marknader för ett företag samt diskutera processen för genomförande av denna strategi.
INNEHÅLL
Kursen behandlar följande moment:
á Miljöfaktorer i internationell marknadsföring
á Internationella marknader
á Marknadsbeslut i internationell marknadsföring
á Planering och kontroll
Kursen behandlar marknadsbedömningar före ett eventuellt inträde på en marknad innehållande bl a bedömning av marknadspotentialer och exportdiagnos. Internationalisering i olika utvecklingsstadier från första exportaffär till global verksamhet med val av alternativa försäljningsvägar innebärande olika grad av engagemang. Export av tjänster/service, systemförsäljning, miljö- och marknadskunskap, internationell marknadskommunikation, förhandlingsteknik samt interkulturell kommunikation.
UNDERVISNING
Undervisningen består av lektioner, praktikfall och projektarbeten
EXAMINATION
Studenterna examineras genom skriftlig tentamen, praktikfallsredovisningar samt genom projektarbeten
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG.
MOMENT/PROV
Obligatoriska moment, tentamen 5.0 Poäng
LITTERATUR
Meddelas senare
ÖVRIGT
Last modified: 97-12-03
Tillbaka till institutions meny