Svenska Studiehandboken kurser

Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IEM328 Industriell marknadsföring CI:1 5.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Ämne (enl SCB)
Företagsekonomi

Nivå/Djup
C/41-60 (K Kandidat)

Program/Tidsperiod
Ek / Lp III

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Esmail Salehi-Sangari Tf prof

FASTSTÄLLD


FÖRKUNSKAPSKRAV
Företagsekonomi B

MÅL
Kursens mål är att ge kunskap inom området industriell marknadsföring genom att fokusera och förstå köpbehoven hos organisationer som köper produkter, i form av gods och tjänster, nödvändiga för sin affärsverksamhet. I kursen betonas beräkning av efterfrågan, planering av industriell marknadsföring, förståelse av organisationellt inköpsbeteende och strategier nödvändiga för att utforma prissättning, reklam, produkter och distribution.

INNEHÅLL
Organisationers roll som köpare och säljare, organisationellt inköpsbeteende, strategier för att utforma prissättning, reklam, produkter och distribution inom organisationella marknader. Industriella nätverk och relationsaspekter inom industriella marknader.

UNDERVISNING
Lektioner, praktikfall, seminarier och projektarbeten.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftligt prov, samt redovisning av praktikfall och projektarbete. En förutsättning för godkänt resultat är närvaro på obligatoriska moment.
KURSENS BETYGSKALA: U,G,VG

MOMENT/PROV

Obligatoriska moment                                        	  5.0	Poäng

LITTERATUR
Haas, R.W.: Business Marketing - A Managerial Approach, South Western College Publishing, senaste upplagan. Kompendium Referenslitteratur: Chisnall, P.M.: Strategic Business Marketing, third edition

ÖVRIGT


Last modified: 97-12-03
Tillbaka till institutions meny