Svenska Studiehandboken kurser
Ind ekonomi och samhällsvetenskap
IEM328 Industriell marknadsföring CI:1 5.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Ämne (enl SCB)
Företagsekonomi
Nivå/Djup
C/41-60 (K Kandidat)
Program/Tidsperiod
Ek / Lp III
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Esmail Salehi-Sangari Tf prof
FASTSTÄLLD
FÖRKUNSKAPSKRAV
Företagsekonomi B
MÅL
Kursens mål är att ge kunskap inom området industriell marknadsföring genom att fokusera och förstå köpbehoven hos organisationer som köper produkter, i form av gods och tjänster, nödvändiga för sin affärsverksamhet. I kursen betonas beräkning av efterfrågan, planering av industriell marknadsföring, förståelse av organisationellt inköpsbeteende och strategier nödvändiga för att utforma prissättning, reklam, produkter och distribution.
INNEHÅLL
Organisationers roll som köpare och säljare, organisationellt inköpsbeteende, strategier för att utforma prissättning, reklam, produkter och distribution inom organisationella marknader. Industriella nätverk och relationsaspekter inom industriella marknader.
UNDERVISNING
Lektioner, praktikfall, seminarier och projektarbeten.
EXAMINATION
Examination sker genom skriftligt prov, samt redovisning av praktikfall och projektarbete. En förutsättning för godkänt resultat är närvaro på obligatoriska moment.
KURSENS BETYGSKALA: U,G,VG
MOMENT/PROV
Obligatoriska moment 5.0 Poäng
LITTERATUR
Haas, R.W.: Business Marketing - A Managerial Approach, South Western College Publishing, senaste upplagan.
Kompendium
Referenslitteratur: Chisnall, P.M.: Strategic Business Marketing, third edition
ÖVRIGT
Last modified: 97-12-03
Tillbaka till institutions meny