Svenska Studiehandboken kurser
Ind ekonomi och samhällsvetenskap
IEM321 Marknadsföring av tjänster 5.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Ämne (enl SCB)
Företagsekonomi
Nivå/Djup
C/41-60 (K Kandidat)
Program/Tidsperiod
Ek / Lp I
SPRÅK: Engelska/Svenska
EXAMINATOR
Esmail Salehi-Sangari Tf prof
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 970215 att gälla från höstterminen -97.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Företagekonomi B
MÅL
Kursens mål är att ge kunskaper om konstruktion, produktion och marknadsföring av tjänster
INNEHÅLL
Kursen behandlar service management utifrån olika infallsvinklar. Såväl konstruktion som produktion och marknadsföring av tjänster analyseras ur både kundens och de producerande företagets perspektiv.
Förhållandet emellan extern, intern och interaktiv marknadsföring behandlas också. Centralt tema i kursen är tjänstekvalitet.
UNDERVISNING
Kursen består av lektioner, seminarier och obligatoriska praktikfall/projektarbeten
EXAMINATION
Examinationen sker dels genom skriftlig tentamen, dels skriftlig och muntlig presentation av ett projektarbete samt genom aktivt deltagande på obligatoriska seminarier.
KURSENS BETYGSKALA: U,G,VG
MOMENT/PROV
Tentamen 3.0 Poäng
Projektarbete, seminariedeltagande 2.0 Poäng
LITTERATUR
Hope,C & Muhleman, A (1997):Service Operations Management. Strategy,design and delivery, Prentice Hall
Referenslitteratur:
Zeithaml/Bitner: Service Marketing, McGraw-Hill
Grönroos: Service Management, ISL-förlag
Ytterligare litteratur tillkommer.
ÖVRIGT
Last modified: 97-12-03
Tillbaka till institutions meny