Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄS603 Historia A 20.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Fristående / HT-97
/ VT-98

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Lars-Erik Nyman Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1994-06-22 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1997-06-06.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet för högskolestudier.

MÅL
Målet är att de studerande skall erhålla översiktlig kunskap om väsentliga historiska sammanhang samt ha ökad förståelse för skilda företeelser inom samhällen i det förgångna. Grundläggande kunskaper i historisk och ekonomisk- historisk teori och metod inhämtas.

INNEHÅLL
MOMENT 1. Historia som vetenskaplig disciplin. Historia som vetenskap. Olika skolbildningar. Källkritiska principer. Vetenskap och ideologi. Tyngdpunktförskjutningar inom ämnet. Förhållandet mellan politisk och ekonomisk historia. Socialhistoriens frammarsch, kvinnohistoria, teknikhistoria, miljöhistoria etc. MOMENT 2. Nordisk historia. Huvuddragen av de nordiska ländernas historiska utveckling, med Sverige i centrum. Nationsbildning och nationell identitet i Norden. Speciell betoning av utvecklingen på Nordkalotten. MOMENT 3. Global historia före 1500. Översiktligt studium av händelse- och samhällsutvecklingen ur ett globalt perspektiv, bl a befolkningens spridning över jorden, de första högkulturerna, viktiga innovationer, världsreligionernas spridning, maktstruktur och social skiktning, stats- och imperiebildningar, ekonomiska system, handelsmönster och kulturmöten. MOMENT 4. Global historia efter 1500. Fortsatt översikt av den historiska utvecklingen sett ur ett globalt perspektiv, varvid några viktigare händelseförlopp och centrala problemställningar väljs ut för närmare studium. De moderna nationernas och de politiska ideologiernas uppkomst ges särskild uppmärksamhet. Industrialiseringen, kapitalismens uppkomst, de ekonomiska doktrinerna och handelsmönstret med dess koloniala inslag utgör andra viktiga moment. De internationella relationerna analyseras utifrån ett geopolitiskt perspektiv.

UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, handledning, gruppdiskussioner och seminarier.

EXAMINATION
Examination sker genom obligatoriska arbetsuppgifter och skriftlig tentamen. Tentamen ges i slutet av varje moment. Betyg på kursen sätts när alla prov och obligatoriska moment är godkända. Den som vid prov erhållit betyget godkänd får ej undergå förnyat prov för högre betyg.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG.

MOMENT/PROV

Nordisk historia/tentamen                                   	  6.0	Poäng
Global historia efter 1500/tentamen                         	  6.0	Poäng
Global historia före 1500/tentamen                          	  6.0	Poäng
Historisk vetenskap och metod/tentamen                      	  2.0	Poäng

LITTERATUR
* Moment 1. Historia som vetenskaplig disciplin, 2 poäng. Dahlgren, S & FlorŽn, A (1996). Fråga det förflutna. Studentlitteratur. Referenslitteratur: Edgren, L & Österberg, E (red.) (1995). Ut med historien. Historieundervisningens uppgifter idag. Studentlitteratur. Karlegärd, C & Karlsson, K-G (1996). Historiedidaktik. Studentlitteratur. Stanford, M (1995). Handbok i historiska studier. Studentlitteratur. * Moment 2. Nordisk historia, 6 poäng. Behre, G m.fl. (1996). Sveriges historia 1521-1809. Almqvist & Wiksell. Groth, Ö (1995). Nordkalotten. Kung Faravids land. Tiden. Gustafsson, H (1996). Nordens historia. Studentlitteratur. Lindkvist, T & Ågren, K (1995). Sveriges medeltid. Almqvist & Wiksell. Lundgren, N-G. De nordiska regionerna och 1990-talskrisen. Perspektiv på kort och lång sikt. *) Magnusson, L (1996). Sveriges ekonomiska historia. Tiden. Norborg, L-A (1995). Sveriges historia under 1800- och 1900-talen. Almqvist & Wiksell. Ohlander, A-S & Strömberg, U-L (1996). Tusen svenska kvinnoår. Svensk kvinnohistoria från vikingatid till nutid. RabŽn Prisma. Roesdahl, E (1992). The Vikings. Penguin. * Moment 3. Global historia före 1500 (samt utomeuropeisk fördjupning) 6 poäng. OBS! Eurasien-fördjupningen (se nedan) inläses/tenteras under moment 4: 1998-01-16. Davidsson, B (1991). Afrika i det tjugonde seklet. Nordiska Afrikainstitutet. Dillard, D (1981). Västeuropas och Förenta Staternas ekonomiska historia. Liber. Gustafsson, B. Det antika slaveriets nedgång. *) Hansson, S (1996). Teknikhistoria. Studentlitteratur. Hourani, A (1996). De arabiska folkens historia. Alhambra. Mc Kay, Hill & Buckler (1996). A History of World Societies. 4th edition. Houghton Mifflin Company. Rojas, M (1996). Latinamerikas sociala och ekonomiska historia. Studentlitteratur. * Moment 4. Global historia efter 1500 (inkl. Eurasien-fördjupning), 6 poäng. - (1996). Ryssland, ett annat Europa. Utbildningsradion & SNS. Dillard, D (1981). Västeuropas och Förenta Staternas ekonomiska historia. Liber. Hansson, S (1996). Teknikhistoria. Studentlitteratur. Mc Kay, Hill & Buckler (1996). A History of World Societies. 4th edition. Houghton Mifflin Company. Nyman, L-E & Westerlund, R. Kina-Japan: en kortfattad översikt. *) Stearns, P (1994). Den industriella revolutionen i världshistorien. LiberHermods. Rekommenderad referensbok: Oredsson, S & Andersson, L (1996). I historiens spegel. Akademiförlaget. *) till självkostnadspris på institutionen / Bokis

ÖVRIGT
RESURSER: Hi 20p

Last modified: 97-09-25
Further information:
Tillbaka till institutions meny