Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP035 Leka Lära Läsa 5.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Valbar kurs /
Fl, Fp, Gr 1-7 / T4, Lp 4:2
/

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Ulla Berg Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1996-02-02 att gälla tills vidare. Reviderad 1997-01-21.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet

MÅL
De studerande skall efter avslutad kurs ha kunskap om: ¥ barns läs- och skrivutveckling samt samband mellan talspråk och skrivet språk, ¥ lekens betydelse för barns och ungdomars utveckling och inlärning, ¥ tillägna sig kunskaper och färdigheter i hur man positivt stimulerar barns språkutveckling, ¥ utveckla färdigheter att i vardagliga situationer stimulera begreppsbildning, ¥ ta del av aktuell forskning inom området. De studerande skall tillägna sig: ¥ undervisningsmetoder för barns läs- och skrivutveckling, som har sin utgångspunkt i befintliga kunskaper och erfarenheter.

INNEHÅLL
¥ Språkets roll, begreppsbildning ¥ Språkutveckling - läsutveckling - skrivutveckling ¥ Metodiska moment i syfte att stimulera läs- och skrivutveckling i det dagliga arbetet ¥ Ökad medvetenhet om hur man tar tillvara dagligen återkommande situationer i förskola/fritidshem för att stimulera begreppsbildning

UNDERVISNING
Föreläsningar, seminarier, laborativa övningar, fältstudier och arbete i studiegrupper.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Examensarbete                                               	  1.0	Poäng
Läs-/skriv-/lek-utveckling                                  	  4.0	Poäng

LITTERATUR
Kullberg, B (1992). Vi lyssnar till barnen som lär sig läsa och skriva. Göteborg: Förlagshuset Gothia. ISBN 91-526-1985-0. Dahlgren, G, Gustafsson, K, Mellgren, E & Olsson, L-E (1993). Barn upptäcker skriftspråket. Stockholm: Liber Utbildning AB. ISBN 634-0064-2. Pramling, I, Asplund Carlsson, M & Klerfelt, A (1993). Lära av sagan. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-38781-4. Moyles, J R (1995). Släpp in leken i skolan! Hässelby: Runa förlag AB. ISBN 91-88298-23-X.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped/Met 4p, Examensarbete 1p.

Last modified: 97-09-25
Further information:
Tillbaka till institutions meny