Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP029 Skola-samhälle-inlärning 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

PPU / Lp 2

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Eva Granlund Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-04-11 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1997-08-29.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja studierna vid utbildningsprogrammet.

MÅL
Efter avslutad kurs ska den studerande ha: - kunskap om utvecklings- och gruppsykologiska förhållanden, - praktiska erfarenheter av vad som sker i olika utvecklings-, inlärnings- och undervisningsprocesser, - kunskap om att bedöma och analysera barns och ungdomars utveckling och inlärning ur ett helhetsperspektiv på kunskaper och färdigheter samt på skolans uppgifter i samhället, samt - kunskap om informationssökning.

INNEHÅLL
Barns utveckling och levnadsvillkor i ett flerkulturellt samhälle. Inlärning och pedagogiska teorier. Barns och ungdomars utveckling. Introduktion till ämnesdidaktiken. Lärarrollen och dess konsekvenser för inlärning. Några övergripande perspektiv i undervisningen. Ämnesövergripande kunskapsområden i grundskolan. Informationssökning. Examensarbete.

UNDERVISNING
I kursen varvas teori och praktik. Praktikdelen omfattar 4 poäng och är förlagd inom grundskolans årskurs 4-7. Formen för undervisning är föreläsningar, lektioner och seminarier. Inom kursen skall vetenskapliga bakgrunden till examensarbetet påbörjas.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Vidare bedöms praktik, praktikuppgift och skriftlig praktikrapport.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Examensarbete                                               	  1.0	Poäng
Praktik                                                     	  4.0	Poäng
Utvecklingspsykologi/tentamen                               	  2.0	Poäng
Skolan i samhället                                          	  3.0	Poäng

LITTERATUR
-. (1995). Invandrar- och flyktingpolitiken. Kulturdepartementet. Andersson, B (1989). Skola i utveckling. Grundskolans naturvetenskap. C. E. Fritzes. ISBN 91-47-03118-2. Arnstberg, K O. Kultur, kultur och kultur. Liber Utbildning. ISBN 91-26-93306-3. Doverborg, E. (1987). Inlärning och utveckling. Stockholm: Utbildningsförlaget. Jerlang, E. (red). (1991). Utvecklingspsykologiska teorier. Solna: Almqvist & Wiksell. Jönsson, I m.fl. (1993). Skola-fritid-framtid. Studentlitteratur. Sjöwall, A. (1994). Kulturmöten i barnomsorg och skola. Studentlitteratur. ISBN 91-44-33161-4. Skolverket (1994). Bildning och kunskap. Särtryck ur Skola för bildning. Liber. Skolverket (1994). Överenskommet. Fyra internationella överenskommelser som ligger till grund för de nya läroplanerna. ISBN 91-8837292-8. Tham, A. (1991). Perspektiv på barn och ungdom. Stockholm: Utbildningsradion. Kopierat material. AV-material. Aktuella artiklar. Litteratur till examensarbete.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped/Sk 3,5p, Ämnesdid 1,5p, Pr 4p, Examensarbete 1p.

Last modified: 97-09-25
Further information:
Tillbaka till institutions meny