Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄN005 "Gårdsprojektet", ekologi - miljö 5.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Valbar kurs /
Fl, Fp, Gr 1-7 / T4, Lp 4:2

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Britta Carlsson Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1994-06-22 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1997-02-14.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Att med godkänt resultat genomgått termin 1 och 2.

MÅL
Kursen syftar till att: - ge kunskaper och färdigheter för att positivt och konkret fostra och utbilda barn i miljöfrågor - ge kunskaper om husdjur, odling och människans roll som förutsättningar för ett resursbevarande, ekologiskt uthålligt samhälle - ge kunskaper om ekologi och kretslopp som grund för fördjupad miljömedvetenhet

INNEHÅLL
Gårdsprojektet Människan i ekosystemet Kretslopp i vardagen Överlevnadsteknik Husdjurens roll i ett historiskt perspektiv Miljöetik Hantverksteknik Flora och faunainventeringsmetodik Natur som levande läromedel Miljöfrågor

UNDERVISNING
Lektioner och föreläsningar varvas med exkursioner och fältundersökningar i ett projektinriktat och undersökande arbetssätt. I kursen ingår övernattning utomhus.

EXAMINATION
Muntlig och skriftlig redovisning av uppgifter samt en praktiskt tillämpad kursuppgift i barngrupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Examensarbete                                               	  1.0	Poäng
Djur och miljö                                              	  4.0	Poäng

LITTERATUR
Cornell, J (1979). Sharing Nature with Children. Exley Publications Ltd, UK. ISBN 1-85015-137-7 eller /or/ Cornell, J. Sharing the Joy of Nature. Dawn Publications. ISBN 0-916 124-52-5. Fält, L, Källman, S & Sepp, H. Att överleva på naturens villkor. ICA Förlaget. ISBN 91-534-0957-4. Hallander, H. Husdjur till husbehov. Bokförlaget Blå Ankan/LT:s. ISBN 91-87956-03-9. Alternative literature for foreign students: Orr, D. Ecological Literacy - education and the transition to a postmodern world. SUNY: State University of New York Press. ISBN 0-7914-0874-4.

ÖVRIGT
RESURSER: Bi 3p, Ke 1p, Examensarbete 1p.

Last modified: 97-09-25
Further information:
Tillbaka till institutions meny