Svenska Studiehandboken kurser

Kommunikation och språk

KSP010 Kulturen och närsamhället 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Fp T 3 / Lp 1, 2

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
A Bergström Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk 1994-05-24 och reviderad 1997-08-25.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Att med godkänt resultat ha genomgått kurserna PÄP003, PÄS 003, KSP004 och PÄP001.

MÅL
Kursens mål är att ge de studerande kunskap om kulturbegrepp och olika kulturyttringar. De skall göras medvetna om sin egen kulturella identitet och sina attityder. De skall ha kunskap om Nordkalottens kulturarv och kulturella särart som i kursen tas som exempel på hur ett närsamhälle och dess kultur kan studeras. De studerande skall dessutom ha en medvetenhet om att varje kultur inte är statisk utan stadd i ständig förändring i en internationell och massmedial värld. De skall ha kunskap om etniska gruppers och minoriteters situation, kulturmöten, flerkulturalism och flerspråkighet.

INNEHÅLL
De studerande skall ha kunskap om: - konstarternas funktion och betydelse i samhället - livsvillkor på det mångkulturella och flerspråkiga Nordkalotten, dess befolkning, historia, religion, språk, litteratur, musik och konst. - den starka tradition av slöjd och konsthantverk som präglar regionen - religions- och värderingsfrågornas betydelse i mötet med en ny kultur - invandrar- och flyktingpolitik, flyktingmottagande - invandrarnas situation i mötet med en ny kultur - barn- och ungdomskultur - skönlitteratur i anslutning till kursinnehållet. De studerande skall ha kunskap om: - barnbokens historia och funktion - barnboken och ungdomsboken i det moderna samhället. De studerande skall bearbeta: - och vara medvetna om egna attityder och värderingar gentemot våra egna minoriteter och mot invandrare - och vara medvetna om sina roller som kulturbärare och kulturförmedlare. De studerande skall: - kunna tillämpa ett problemorienterat arbetssätt i en målinriktad verksamhet som utgår från det egna mångkulturella samhället. - kunna tillämpa olika skapande uttrycksmedel - ges tillfälle till träning i vetenskapliga arbetsmetoder och rapportskrivning med tonvikt på kvalitativ metod.

UNDERVISNING
Föreläsningar, seminarier, laborationer och gruppdiskusioner. För att förstärka kursinnehållet är det önskvärt att de studerande ges tillfälle till egen kontakt med specifika kulturmiljöer t.ex. genom studiebesök och exkursioner.

EXAMINATION
Moment 1. Redovisning av grupparbeten i form av kulturinslag, t.ex. för eller med barn- eller invandrargrupper. Individuell skriftlig rapport baserad på dagboksanteckningar. Seminarier. Moment 2: Skriftlig tentamen på barnlitteraturens historia. Obligatoriska litteraturseminarier.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Svenska, Drama, Musik, Bild, Slöjd, SO                      	 10.0	Poäng

LITTERATUR
AndrŽn, J. (1989) Regionens religiösa särart. Högskolan i Luleå. (Kompendium) Berg., L.-E., Källstigen, G. & Westerberg, B.(1994), Är främmande skrämmande? Pedagogik för kulturmöten. SIDA, Informationsbyrån och Statens Invandrarverk. Norrköping & Stockholm. Gren, J. (1994) Etik i pedagogens vardagsarbete. Stockholm: Liber utbildning. ISBN 91-634-0729-9. Groth, Ö, (1995) Nordkalotten, Kung Faravids land Stockholm: Tiden Invandrar- och flyktingpolitiken. Kulturdepartementet. Stockholm 1994 (tillhandahålls av läraren). Jernström, E. Johanson, H. (1997) Kulturen som språngbräda. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-4-61871-9. Lundgren G. och Widerberg S.(1993) I denna vida värld. Verser från många länder för barn och vuxna. En bok för alla . ModŽn, E, (1991) Den oändliga skolan Stockholm: Utbildningsförlaget Nettervik, I.(1994), I barnbokens värld. Malmö: Gleerups förlag . Pedagogiskt program för fritidshem. Socialstyrelsen 1988. Sjöwall, A, (1994) Kulturmöten i barnomsorg och skola. Lund: Studentlitteratur . Kompendium i träslöjd. Ca 10 barn-, ungdoms- och vuxenböcker

ÖVRIGT
REFERENSLITTERATUR Angel, B. & Hjern, A. (1992), Att möta flyktingbarn och deras familjer. Lund: Studentlitteratur . Edström, V, red. (1991) Vår moderna bilderbok. Stockholm: RabŽn & Sjögren . Heyman, (1990) Invanda kulturer och invandrarkulturer. Stockholm: Liber . Järtelius, A.(1992) Invandrarnas svenska historia. STF. Känn ditt land nr 19. Kulturmöten, Statens invandrarverk: Norrköping . Lundgren, L Å. & LinnŽ, B.(1993) Tiden snöar från trädet. Norrbottens poesi i urval. Luleå: Kantele. Lundgren, G & Gidfors, K. (1988) Mitt första hus. Stockholm: Alfabeta Svanberg, I & Runblom H. red. (1989) Det mångkulturella Sverige. En handbok om etniska grupper och minoriteter. Stockholm: Gidlund . Svanberg, I. & TydŽn, M.(1992) Tusen år av invandring. En svensk kulturhistoria. Stockholm: Gidlund . ThorsŽn, H. (1991) Etik i skolan. Stockholm: Almqvist & Wiksell). Luleå kommuns historia 1; Från istid till 1750. Lundholm, K. Nyström, M. (1992) Luleå: Norrbottens Museum. ISBN 91-85336-78-5. Utställningar och arkiv, t.ex. Lassinanttis samlingar i universitetets bibliotek.

Last modified: 97-09-25
Tillbaka till institutions meny