Svenska Studiehandboken kurser

YTH

YTH020 Matematik 2 3.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

YTH V / Termin 1-2
/ 1:a delen
/ Vt-98 Lp 4

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
T Nilsson Univ adj

FASTSTÄLLD


FÖRKUNSKAPSKRAV


MÅL
Kursens mål är att ge kunskap om grundläggande matematiska begrepp och metoder som underlag för undervisningen i övriga ämnen, samt ge färdighet i att utföra numeriska beräkningar med hjälp av aktuella tekniska hjälpmedel.

INNEHÅLL
Ekvationssystem: Lösningsmetoder för linjära ekvationssystem med två obekanta, problemlösning med ekvationssystem. Linjära funktioner. Riktningskoefficient, linjens ekvation, grafisk lösning av linjära ekvationssystem med två obekanta, avståndsformeln, linjär proportionalitet. Mer formelbehandling. Förenkling av uttryck, multiplikation av en parentes med en faktor, multiplikation av två parentesuttryck, kvadreringsreglerna, konjugatregeln, uppdelning i faktorer, bråkuttryck. Icke linjära funktioner. I huvudsak polynomfunktioner av 2:a graden, avbildning, kvadratkomplettering, skärningspunkter med koordinataxlarna, max- och minpunkter samt icke linjär proportionalitet. Andragradsekvationer och ekvationer av högre grad. Formel för rötterna, andragradsekvationer utan rötter och med dubbelrötter, lösningsmetod för några speciella andragradsekvationer och ekvationer av högre grad, problem som leder fram till andragradsekvationer. Exponential- och logaritmfunktioner. Potenslagarna, exponentialfunktioner, logaritmer med basen tio, naturliga logaritmer, exponentialekvationer, diagram med logaritmiska skalor, logaritmekvationer

UNDERVISNING
Undervisningen består av lektioner och övningar

EXAMINATION
Godkända tentamina
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Tentamen 2                                                  	  1.5	Poäng
Tentamen 1                                                  	  1.5	Poäng

LITTERATUR
Räkning formler och så«nt del 2, Nilsson-Dunkels, Studentlitteratur

ÖVRIGT


Last modified: 97-09-25
Tillbaka till institutions meny