Svenska Studiehandboken kurser
Systemteknik
SMS019 Projekt i signalbehandling/kommunikation 8.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
D,E åk4 / Lp3-4
/
/
/
SPRÅK: Engelska/Svenska
EXAMINATOR
A Grennberg Univ lekt
FASTSTÄLLD
Fastställd av institutionen för systemteknik 1995-05-29 att gälla från H95.
FÖRKUNSKAPSKRAV
SMS020 och SMS 021 Signaler och System I resp II (eller motsvarande äldre kurser SMS012 och
SMS 013), Digital signalöverföring SMS015.
MÅL
Kursen ska utveckla förmågan att självständigt och i grupp formulera och tillämpa sina kunskaper på
större signalbehandlingsproblem. Tillämpningsområden är telekommunikation eller allmännare mätproblem som informationsutvinning inom t.ex. medicinsk teknik, talkodning eller taligenkänning, akustisk emission e.dyl.
Målet för kursen är också att ge en fördjupning vad gäller grundläggande principer och introduktion till
"forskningsfronten".
INNEHÅLL
Kursen bygger i hög grad på deltagarnas engagemang. Examinator presenterar ett eller flera problem som
ska lösas av grupper av studenter. Arbetena redovisas muntligt och skriftligt löpande under kursen och vid kursens slut presenteras resultaten vid ett offentligt seminarium samt med en skriftlig slutrapport. I kursen ingår att läsa in och presentera nyare vetenskapliga artiklar inom kursens tema.
I kursen ingår även en bibliotekskurs, BIB001.
En studieresa kan ingå.
UNDERVISNING
Som inledning på kursen får eleverna i grupper i uppgift att läsa och presentera nyare artiklar inom
kursens tema vid seminarier. I huvuddelen av kursen arbetar man med implementering av algoritmer,
t.ex. med moderna signalprocessorer. Undervisningen i denna del består i huvudsak av diskussioner,
där läraren hjälper de olika grupperna att komma vidare i arbetet.
EXAMINATION
Varje grupp dokumenterar lösningen till sitt projekt med en skriftlig rapport och presenterar den vid ett
offentligt seminarium vid kursens slut.
KURSENS BETYGSKALA: Godkänd eller Underkänd
MOMENT/PROV
Konstruktionsuppgifter 8.0 Poäng
LITTERATUR
ÖVRIGT
Last modified: 97-09-25
Tillbaka till institutions meny