Svenska Studiehandboken kurser
Systemteknik
SMD082 Datorteknik 4.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
D3, I3D / Lp II
val E3 /
SPRÅK: Engelska/Svenska
EXAMINATOR
Glenn Jennings Univ lekt
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för systemteknik 1995-05-29 att gälla från HT95.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Imperativ programmering.
MÅL
Kursen syftar till att ge den studerande en grundläggande kompetens i programmering av en modern konventionell dator på lägsta nivå, för att kunna delta i både utveckling av och vidareutbildning inom datorteknik och komplex systemprogramvara, t ex realtidssystem, kompilatorer, operativsystem.
Delmål:
- att göra den studerande förtrogen med de begrepp och metoder som används för att beskriva programmeringsmodellen för en dator och för att kunna utvärdera och jämföra olika datorarkitekturer ur programmerares synvinkel.
- att ge den studerande förmågan att resonera om beräkningsstrukturer beskrivna som högnivåsynkrona hårdvarumodeller.
- att göra den studerande förtrogen med både hårdvarustrukturen av en modern pipelinad mikroprocessor samt dess programmering i assemblerspråk.
- att göra den studerande förtrogen med de krav som utnyttjandet av moderna imperativa högnivåspråk och operativsystem ställer på datorns arkitektur.
- att göra den studerande bekant med hantering av realtidshändelser från processorns omgivning.
INNEHÅLL
Introduktion till datorteknik. Konstruktionsnivåer. Begreppen arkitektur och programmerarmodell. Karaktäristika för en bra datorarkitektur. Maskinnivåer.
Instruktionsuppsättningen. Datarepresentation. Maskinspråk och instruktionsformat. Adressrymder och adressering. Operationer på data. Datoraritmetik. Instruktioner för programstyrning. Sekventiell programmering av en modern pipelinad mikroprocessor.
Snittet mot översättaren. Strukturer för högnivåprogrammering. Datatyper. Stacken, aktiveringspost, proceduranrop och parameteröverföring. Snittet mot operativsystemet. Minneshantering. Processbegreppet. Processkydd och privilegier. Processbyte. Hantering av vektoriserade avbrott och undantag. In- och utmatning. Programmering av processorns I/O och avbrottsystem. Direkt och DMA in- och utmatning. Drivrutiner.
Den moderna processorns krav på översättaren. Modell av en typisk modern processors interna uppbyggnad. Pipelining. Interlocks, stalls, forwarding. Instruktionsberoenden. Multiple issue. Fördröjt hopp och hopprediktion. Instruktionsschemaläggning och effekt på datorns prestanda.
UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner och obligatoriska laborationer.
EXAMINATION
Skriftlig tentamen med differentierade betyg.
KURSENS BETYGSKALA: U,3,4,5
MOMENT/PROV
Laborationer 1.0 Poäng
Tentamen 3.0 Poäng
LITTERATUR
D. Patterson, J. Hennessy: Computer Organization and Design, The Hardware/Software Interface (Morgan-Kaufmann 1994) och LSI Logic: LR33000 Self-Embedding Processor User's Manual (Lsi Logic Corp. 1993) eller motsvarande.
ÖVRIGT
Last modified: 97-09-25
Further information: Glenn Jennings
Tillbaka till institutions meny