Svenska Studiehandboken kurser
Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄS625 Kvinnors villkor 20.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
Fristående / HT-97 -
/ VT-98
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Bert Mårald Univ lekt
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-04-11 att gälla tills vidare.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet
MÅL
Efter avslutad kurs ska den studerande:
- ha kunskaper om engelsk- och svenskspråkig kvinnolitteratur från slutet av 1700-talet fram till våra dagar.
- ha kunskap om kvinnoforskning, dess utveckling och perspektiv
- ha kunskap om vad som medverkar till att ett könsuppdelat samhälle skapas och vidmakthålls
- kunna synliggöra behovet av reflektion kring våra sätt att uppfatta och förstå teknik och naturvetenskap
- kunna fördjupa analysen inom teknikvärderingsområdet
- ha utvecklat ett kvinnoforskningsperspektiv inom teknik och naturvetenskap
- vara medvetna om de könsteoretiska perspektivens betydelse för tolkningen av vår historia.
- kunna belysa de könskonstituerande faktorernas betydelse såsom biologisk forskning och genetisk vetenskap uppfattar dem.
INNEHÅLL
I kursen ges en helhetsbild av kvinnors villkor, innefattande såväl de biologiska och de historiskt kulturella förutsättningarna. Även förhållandet till den tekniska och ekonomiska utvecklingen inom arbetslivet belyses liksom hur kvinnoliv gestaltats inom skönlitteraturen. För ökad allsidighet ställs naturvetenskapliga och medicinska perspektiv vid sidan om de samhällsvetenskapliga och humanistiska.
MOMENT 1, Kvinnor och litteratur
Vid textstudiet skall särskilt följande aspekter beaktas: kvinnans ställning i det borgerliga patriarkaliska samhället, relationen mellan man och kvinna och mellan mor och dotter, barndoms- och uppväxtvillkor samt moderskap. I anknytning till skönlitteraturen studeras ett urval feministiska teoretiska texter.
MOMENT 2, Kvinnor och teknik
Introduktion till kvinnoforskningens teoriutveckling.
Könshierarkier och -symbolism med anknytning till naturvetenskap och teknik. Kritik av sociobiologiska synsätt.
Arbetsdelning efter kön och hur den förändras med tekniken. Kvinnor och arbetsliv, förvärvsarbetslivets organisation.
Kvinnoforskningsperspektiv inom några teknikområden; informationsteknologi, reproduktionsteknologi, militärteknologi.
Tekniköverföring till tredje världen.
Teknikvärdering.
Kunskapssyn i förändring.
Fördjupningsarbete om teknikförståelse.
MOMENT 3, Kvinnohistoria
Nordisk kvinnohistoria, 2p
Kvinnoemancipationen i internationellt perspektiv, 2p
Strävanden i riktning mot en integrerad tvåkönad historieundervisning
MOMENT 4, Kvinnor och genetik
Historiskt perspektiv på Genetik och Biologi - vart var kvinnorna?
Grundläggande biologiska aspekter på reproduktionen - behövs mannen?
Arvlagarna - sådan moder sådan dotter
Gener, kromosomer och genetiska sjukdomar, aborter eller inte?
Genteknologi - till vardags och i ett framtidsperspektiv
Kvinnliga aspekter på vetenskapsmetodik inom medicin, biologin och genteknik
Sociobiologin, en biologisk eller sociologisk vetenskap?
Människans utveckling - hinner våra gener inte ifatt utvecklingen?
UNDERVISNING
Undervisningen består av lektioner, gruppdiskussioner, fältstudier och seminarieuppgifter. Hemtentamen.
EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
Kvinnor och genetik 5.0 Poäng
Kvinnohistoria 5.0 Poäng
Kvinnor och teknik 5.0 Poäng
Kvinnor och litteratur 5.0 Poäng
LITTERATUR
MOMENT 1, Kvinnor och litteratur
* Handböcker
Valda avsnitt ur följande verk:
Gilbert, S M & Gubar, S. The Madwoman in the Attic: The Woman Writer and the Nineteenth-Century Literary Imagination. New Haven and London: Yale University Press.
Holm, B (1981). Fredrika Bremer och den borgerliga romanens födelse. Romanens mödrar 1. Stockholm: Norstedts.
Schottenius, M (1982). Den kvinnliga hemligheten: En studie i Kerstin Ekmans romankonst. Stockholm: Bonniers.
Showalter, E (1978). A Literature of Their Own: From Charlotte Bronte to Doris Lessing. London: Virago Press.
Showalter, E (ed) (1986). The New Feminist Criticism: Essays on Women, Literature and Theory. London: Virago Press.
Witt-Brattström, E (1988). Moa Martinson: Skrift och drift i terttiotalet. Stockholm: Norstedts.
Dessutom ett urval kortare artiklar, som väljes av undervisande lärare.
* Skönlitteratur
Ca 10 romaner av i första hand följande författare
Jane Austen
Charlotte Bronte
Virginia Woolf
Doris Lessing
Jean Rhys
Fredrika Bremer
Victoria Benedictsson
Moa Martinsson
Sara Lidman
Kerstin Ekman
* Referenslitteratur
M¿ller Jensen, E (red) (1993). Nordisk kvinnolitteraturhistoria II. Fadershuset, 1800-talet. Höganäs: Förlags AB Wiken.
Roxman, S (red) (1983). Kvinnliga författare. Kvinnormas litteraturhistoria från antiken till våra dagar. Stockholm.
Svanberg, B & Witt-Brattström, E (red) (1995). Hundra skrivande kvinnor. I. Från forntiden till och med romantiken. Stockholm: Natur och Kultur.
MOMENT 2, Kvinnor och teknik
Traweek, S. Beamtimes and Lifetimes. The world of high energy physicists.
Artikelsamling.
MOMENT 3, Kvinnohistoria
Björk, N (1996). Under det rosa täcket. Om kvinnlighetens vara och feministiska strategier.
Ohlander, A-S & Strömberg, U-B (1996). Tusen svenska kvinnoår. Svensk kvinnohistoria från vikingatid till nutid. RabŽn Prisma.
Sawyer, B (1992). Kvinnor och familj i det forn- och medeltida Skandinavien.
Sjöstedt, L (red) (1993). Den osynliga historien. Kvinnornas historia. Forskningsrådsnämnden rap. 93:2.
Utbildningsradion (1992). Kvinnohistoria.
Wikander, U (red) (1994). Det evigt kvinnliga. En historia om förändring. Tiden.
Östberg, K (1997). Efter rösträtten. Kvinnors utrymme efter det demokratiska genombrottet.
MOMENT 4, Kvinnor och genetik
Johansson, M & Wisslander, L (1995). Genetik. ISBN 91-26-95810-4.
Sylwan, P (1994). In på livet, genteknik, livsforska, samhälle. Natur & Kultur. ISBN 91-27-04041-0.
ÖVRIGT
Last modified: 97-09-25
Further information:
Tillbaka till institutions meny