Svenska Studiehandboken kurser
Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄS624 Väckelserörelser och nyandliga rörelser 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
Fristående / HT-97
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Lennart Ohlsson Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-02-19 att gälla tills vidare.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet
MÅL
De studerande ska efter avslutad kurs ha:
- kunskap om dels de traditionella väckelserörelserna i Sverige, dels de s.k. nyandliga rörelserna, deras uppkomst, utveckling och mönster,
- kunskap och förståelse för hur olika livsåskådningars tankesätt och uttrycksformer påverkar människan och samhället.
INNEHÅLL
Väckelserörelser i Sverige
Nyandliga strömningar och rörelser
Forskningsmetodiska frågor
UNDERVISNING
Kursen organiseras som distansundervisning med fördröjd studietakt. Undervisningen genomförs problemorienterad och omfattar såväl lektions/seminarietid som tid för studiebesök. Deltagande i undervisning och studiebesök är obligatoriskt.
EXAMINATION
Examination sker genom litteraturseminarier samt skriftlig fördjupningsuppgift.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
Väckelserörelser 10.0 Poäng
LITTERATUR
Borgehammar, S (red) (1993). Kyrkans liv. Stockholm: Verbum.
Frisk, L (1993). Nya religiösa rörelser i Sverige. Åbo.
Gustavsson, G (1991). Tro, samfund och samhälle. Sociologiska perspektiv. Uddevalla: Libris.
Hofgren, A (red) (1990). Svenska trossamfund. Uppsala: EFS-förlaget.
Ytterligare litteratur väljs i samråd med undervisande lärare och examinator.
ÖVRIGT
RESURSER: Re 10p
Last modified: 97-09-25
Further information:
Tillbaka till institutions meny