Svenska Studiehandboken kurser
Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄS021 Kultur och samhälle 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
Fp, Skellefteå / Lp 2:2
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Lisbeth Lindström Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-02-14 att gälla tills vidare.
FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja studierna vid Barn- och ungdomspedagogisk utbildning - Fritidspedagog med inriktning att arbeta med ungdomar och deras fritid.
MÅL
De studerande skall ha:
- kunskap om statens, kommunens, landstingens och församlingars uppgifter och organisationer,
- kunskap om kommunens fritids-, kultur- och socialpolitik - skolpolitik,
- kunskap om fritidsverksamhetens organisation och styrning,
- kunskap om skolans organisation och styrning,
- kunskap om gällande styrdokument inom fritidsverksamhet, skola- och skolbarnomsorg,
- insikter och kunskap om olika religioners roll i människans liv,
- kunskap om etniska gruppers och minoriteters situation, kulturmöten, flerkulturalism och flerspråkighet, samt
- kännedom om internationaliseringens roll och konsekvenser.
INNEHÅLL
Staten, kommuner, landsting och församlingar
Närsamhället, regioner, nationer, övernationella organ, EU
Fritiden och kulturen som regional utvecklingsfaktor
Fritidsverksamheten i samhället
Gällande styrdokument inom fritidsverksamhet, skola- och skolbarnomsorg
Aktuell lagstiftning inom socialtjänsten
Invandrar- och flyktingpolitik
Kulturbegreppet och kulturanalys
Nya rörelser i samhället
Olika religioner
Kulturmöten
Språket som identitet
Minoriteter
Internationalisering
UNDERVISNING
I kursen ingår lektioner, gruppdiskussioner, seminarier och fältstudier. I kursen ingår även ett problembaserat arbete med utgångspunkt i ungdomars fritid.
EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
Kulturen och samhället/problembaserat arbete 4.0 Poäng
Kulturmöten, religioner, inv.o.flyktingpol./litt.sem 4.0 Poäng
Fritidsverksamheten i samhället/temaarbete 2.0 Poäng
LITTERATUR
- (1994). Uppväxt i andra länder. ENSAC Sweden. Liber Utbildning.
Armelius, B-Å (red) (1996). Vård av ungdomar med sociala problem - en forskningsöversikt. Statens Institutionsstyrelse och Liber Utbildning AB. ISBN 91-634-1682-4.
Arnstberg, K-O (red) (1993). Kultur, kultur och kultur - perspektiv på kulturmöten i Sverige. Liber Utbildning. ISBN 91-634-0063-4.
Gustavsson, A (senaste upplagan). Kommuner och landsting idag. Gleerups Förlag. ISBN 91-40-61492-1.
Johansson, H m.fl. (eds) (1988). Challenge the Future Through Your Culture. Luleå: Centek.
Langley, M (1994). Världens religioner. Libris.
Nilsson, P (1994). Den allvarsamma fritiden. En litteraturstudie av undersökningar om barns och ungdomars fritids- och kulturvanor.
Skolverket (1994). Vem bestämmer. En översiktlig beskrivning av skolans styrning och ansvarsfördelning. Liber. ISBN 91-88372-78-2.
Skolverket (1995). Överenskommet! Fyra internationella överenskommelser som ligger till grund för de nya läroplanerna. Liber. ISBN 91-883-72-92-8.
Socialstyrelsen. Barnomsorgen i socialtjänstlagen. 1995:2.
Utbildningsdepartementet. Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna. Lpo94 och Lpf94.
Ziehe, T (1994). Kulturanalyser - Ungdom, utbildning, modernitet. Stockholm/Stehag: Brutus Östlings Bokförlag Symposion.
Ytterligare litteratur tillkommer i samråd med examinator.
ÖVRIGT
RESURSER
Sk 4p, Re/Hi 2p, Ped/Met 2p, Sv 2p.
Last modified: 97-09-25
Further information:
Tillbaka till institutions meny