Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄS015 Fördjupningskurs Sv/Sa, del 2 15.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Gr 1-7/Gr100 / Termin 6/4

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Elisabeth Jönsson Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-03-10 att gälla tills vidare. Reviderad 1997-06-06.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Att med godkänt resultat genomgått kurserna PÄS001 och PÄS004.

MÅL
MOMENT 1, Samhällsvetenskap Efter avslutad kurs ska den studerande - ha kunskap om de politiska, ekonomiska, ekologiska och religiösa förhållandena som råder i vår egen tid, - ha färdighet i modern informationsteknik, - ha didaktiska insikter och färdigheter, - ha kunskaper i de metoder som krävs för att undervisa enligt läroplanens intentioner i Sv/Sa, - kunna bearbeta och utveckla bakgrund, syfte och metod till examensarbetet. De studerande skall ha kunskaper om: - datoranvändning och IT inom samhällsvetenskap och svenska. MOMENT 2, Svenska - ha kunskap om det svenska språkets utveckling över tiden, - ha grundläggande kunskaper om våra grannspråk, samt - ha fördjupad kunskap om barn- och ungdomslitteratur och om vuxenlitteratur.

INNEHÅLL
MOMENT 1, Samhällsvetenskap Allmän och svensk historia från 1789 - nutid. Världsreligionerna och alternativa religiösa rörelser. Klimatologi i ett globalt perspektiv. Regioner i I-världen. Sveriges och Europas näringsliv. GIS. Naturresurser. Miljöfrågor. Miljö och samhälle. Främmande länders statsskick. MOMENT 2, Svenska Språkförändringar belysta av texter från olika tider. Språkförändringar i 1900-talets svenska. Språksituationen i Norden (främst norska och danska). Läsning av norska och danska texter. Barn- och ungdomslitteratur för åk 4-7 och populärlitteratur (ca fem böcker). Modern skönlitteratur för vuxna (3 romaner). Litteraturdidaktik i grundskolan.

UNDERVISNING
MOMENT 1, Samhällsvetenskap PBL. Kursen skall ha en didaktisk/metodisk inriktning. Temaarbete under termin 6: "Utveckling och miljö i ett samhällsperspektiv". Faktainsamling sker delvis med hjälp av modern informationsteknik. Formen för undervisning är lektioner, grupp- eller enskilda arbeten, föreläsningar, studiebesök. MOMENT 2, Svenska Lektioner, föreläsningar, seminarieövningar, gruppdiskussioner.

EXAMINATION
MOMENT 1, Sa: Tentamen, grupp- eller enskilda redovisningar. MOMENT 2, Sv: Skriftliga inlämningsuppgifter och redovisning av kursuppgifter.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Praktik                                                     	  3.0	Poäng
Examensarbete                                               	  2.0	Poäng
Språkförändringar                                           	  3.0	Poäng
Människan och miljön/tentamen                               	  7.0	Poäng

LITTERATUR
MOMENT 1, Samhällsvetenskap * Geografi Agnelöw, B & Jonsson, T. Individ och miljö. Studentlitteratur. Björklund, G. (senaste upplagan). Handbok i Geografi. Natur och Kultur. - (senaste upplagan). Industri och service. Sveriges Nationalatlas. Bra böcker. -. (senaste upplagan). Stor världsatlas. Norstedts. * Historia Groth, Ö (1995). Nordkalotten. Kung Faravids land. Tiden. Oredsson, S & Andersson, L (1995). I historiens spegel. Akademiförlaget. * Religion Andersson, T., Balstedt A., Bergström P mfl. Tro, Trend eller Tragedi. Umeå: Universitets-tryckeriet. ISBN91-7174-811-3. (valda delar) Arlebrand, H (1995). Det okända. Örebro: Libris. Beskow, P. (senaste upplagan). Trons vägar. Proprius. Ringgren, H & Ström, Å (1994). Religionerna i historia och nutid. Gleerups. Bibel, Psalmbok. * Samhällskunskap Andersson, C H & Lindahl, R (1994). EU Parlamentet. SNS förlag. Angelöw, B & Jonsson, T (1995). Individ och miljö. Studentlitteratur. Halvardsson, A. (senaste upplagan). Statsskick i elva länder. Almqvist och Wiksell. * Övrig litteratur Didaktisk litteratur, väljs i samråd med undervisande lärare. Kompendium, stenciler etc. MOMENT 2, Svenska AllŽn, S., Gellerstam, M., & Malmgren, S-G. (1989). Orden speglar samhället. Stockholm: Allmänna förlaget. ISBN 91-38-90844-1. Lundqvist, U (1995). Läsa tolka förstå. Litteraturpedagogiska modeller. Stockholm: Almqvist & Wiksell. ISBN 91-21-14199-1. Möijer, K. (1988). Svensk ordskatt. (Ordkunskap och ordbildning, s.3-50). Solna: Ekelunds Förlag AB. ISBN 91-7724-215-7. Sandqvist, C & Teleman, U (red.) (1989). Språkutveckling under skoltiden, S. 239-273 (uppsatser av Cai Svensson och L-G Malmgren). Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-29681-9. Ett mindre urval litteraturdidaktisk text (minst 25 s.) väljs i samråd med undervisande lärare. Språkhistoria (stencil). Norska och danska texter. Barn- och ungdomslitteratur för åk 4-7 och populärlitteratur (ca 5 böcker). Modern skönlitteratur för vuxna (3 romaner). REFERENSLITTERATUR MOMENT 1, Samhällsvetenskap Bradshaw, M., & Weaver, R. (1993). Physical Geography - an Introduction to Earth Environment. Int ed Mosby. St Louis. (valda delar). Halvardsson, A. (1995). Sveriges statsskick - fakta och perspektiv. Almqvist & Wiksell. Hansson, S (1996). Teknikhistoria. Högskolan i Luleå. Larsson, R. (senaste upplagan). Politiska ideologier i vår tid. Studentlitteratur. Larsson, T. Det svenska statsskicket. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44 34082-6. Miljö 2000. Länsstyrelsen i Norrbottens län.

ÖVRIGT
RESURSER: Moment 1 - Hi 1,5p, Sk 2p, Ge 2p, Re 1,5p, Praktik 2p. Moment 2 - Sv spr 2p, Sv litt 1p, Praktik 1p. Moment 3 - Examensarbete 2p.

Last modified: 97-09-25
Further information:
Tillbaka till institutions meny