Svenska Studiehandboken kurser
Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄP625 Handledarutbildning 5.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
Fristående / HT-97
/ VT-98
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Lisbeth Åström Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1996-12-12 att gälla tills vidare.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Frititidspedagogutbildning, förskollärarutbildning, grundskollärarutbildning, eller motsvarande.
MÅL
Kursen syftar till
- att utveckla deltagarnas kunskap om den praktiska verksamhetens roll i lärarutbildningarna
- att utveckla deltagarnas egen kompetens som handledare
- att utveckla varje deltagares egen handledningsfilosofi
INNEHÅLL
MOMENT 1. Introduktion, 1 p
Styrdokumentens synsätt på lärande och kunskap
Praktikens roll inom lärarutbildning
Handledarens roll i lärarutbildning
Datorkommunikation
MOMENT 2. Det pedagogiska samtalet, 3 p
Samtalsteorier
Processorienterad handledning
Etik och sekretess i lärarprofessionen
Det mänskliga mötet
MOMENT 3. Utvecklingsarbeten inom lärarutbildningarna, 1 p
UNDERVISNING
Kursen genomförs med fördröjd studietakt och i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning. Delar av kursen genomförs med datorkommunikation.
Undervisningen förutsätter aktivt deltagande vid kursträffarna.
EXAMINATION
Examination sker skriftligt och muntligt fortlöpande inom ramen för undervisningen samt av uppgifter via datorkonferens.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
Utvecklingsarbeten inom lärarutbildningarna 1.0 Poäng
Det pedagogiska samtalet 3.0 Poäng
Introduktion 1.0 Poäng
LITTERATUR
MOMENT 1
Manual för FirstClass
Skolverket (1994). Bildning och kunskap. Särtryck ur skola för bildning. Stockholm. Liber Distribution
samt någon av
Utbildningsdepartementet (1994). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, Lpo 94
Socialstyrelsen (1987). Pedagogiskt program för förskola. Allmänna förlaget.
Socialstyrelsen (1988). Pedagogiskt program för fritidshem. Allmänna förlaget
Utöver ovanstående litteratur tillkommer visst kopierat material.
MOMENT 2
Emsheimer, P & Göhl, I (1996). Handledning i lärarutbildning. Lund: Studentlitteratur.
Anderssen, J & Weiss, W (1994). Handledning i barnomsorgen. Studentlitteratur.
Engqvist, A (1996). Om konsten att samtala. Stockholm: Rabˇn Prisma.
Gren, J (1994). Etik i pedagogens vardag. Stockholm: Liber Distribution (valda delar av)
Crafoord, C (1994). Människan är en berättelse. Natur och kultur.
MOMENT 3
Johansson, H (1996). Examensarbete - Luleåmodellen (stencil). Centrum för forskning i lärande.
Tiller, T (1993). Vurder selv. Skolevurdering i praksis. Oslo: Universitetsforlaget
Utöver ovanstående litteratur tillkommer aktuella artiklar och annat kopierat material.
REFERENSLITTERATUR
Bengtsson, J (1994). Vad är reflektion? Om reflektion i läraryrke och lärarutbildning. Didaktisk Tidskrift, nr 1-2, 1994.
Bitchall, G (1994). Practical stragegies for Helping to Develop Reflective Teachers. Didaktisk Tidskrift, nr 3, 1994.
Patel, R. & Davidsson, B (1994). Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteratur.
Madsˇn, T (1994). Lärares lärande. Lund: Studentlitteratur
Lind, G & Lisper, H-O (1990). Samtal för förändring. Lund: Studentlitteratur
Handal, G & Lauvås, P (1982). En stragegi för handledning - på egna villkor. Studentlitteratur.
Lauvås, P & Handal, G (1993). Handledning och praktisk yrkesteori. Studentlitteratur.
Colnerud, G (1995). Etik och praktik i läraryrket - En empirisk studie av lärares yrkesetiska konfikter i grundskolan. HLS Förlag.
ÖVRIGT
RESURSER: Ped/Met 4p, Sk 1p
Last modified: 97-09-25
Further information:
Tillbaka till institutions meny