Svenska Studiehandboken kurser
Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄP623 Pedagogik D 20.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
Fristående / VT-97
/
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Henning Johansson Prof
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1996-02-02 att gälla tills vidare. Reviderad 1996-03-08.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Pedagogik C
MÅL
MOMENT 1. Pedagogisk forskning, 10p
Momentets mål är att studenten skall förvärva fördjupade kunskaper och färdigheter i hur vetenskaplig kunskap om pedagogikens studieobjekt skapas. Detta sker genom studium av pedagogikens forskningsarbeten och kontakter med verksamma forskare inom det pedagogiska forskningsfältet. En breddad orientering i aktuell pedagogisk debatt ingår också i momentet.
MOMENT 2. Uppsatsarbete, 10p
Mål för detta moment är att studenten ska träna sin förmåga att systematiskt beskriva, förklara och förstå pedagogiska praktiker. Ämnet för uppsatsarbetet väljs av studenten i samråd med betygsättande lärare.
INNEHÅLL
Pedagogiken som vetenskaplig disciplin har traditionellt till uppgift att systematiskt beskriva, förklara och förstå den pedagogiska praktik - fostran, utbildning och undervisning - som förekommer och har förekommit i samhället. Det pedagogiska problemområdet behandlar frågor om hur, varför och vilka värderingar, kunskaper och färdigheter som uppstår, vidmakthålles och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. Pedagogikämnet omfattar också idag i en vidare bemärkelse en inriktning mot lärande som därigenom vidgar praktiker och studieobjekt för ämnet.
UNDERVISNING
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning.
Undervisningsformen för uppsatsmomentet är seminarier och handledning. Flera studerande kan samarbeta kring samma uppsatsarbete.
EXAMINATION
Studenten examineras skriftligt, muntligt, individuellt och i grupp.
Uppsatsmomentet examineras vid ett seminarium där opponent/respondent-modellen tillämpas.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG.
MOMENT/PROV
Uppsatsarbete 10.0 Poäng
Forskningsprocessen/tentamen 5.0 Poäng
Pedagogisk forskning 5.0 Poäng
LITTERATUR
Avhandlingar och forskningsrapporter väljs i samråd med lärare för kursen.
Vald litteratur skall godkännas av betygsättande lärare.
ÖVRIGT
RESURSER: Ped 20p
Last modified: 97-06-05by
Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny