Svenska Studiehandboken kurser
Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄP620 Mediapedagogik 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
Fristående / VT-98
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Allan Nordlund Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1996-02-02 att gälla tills vidare. Reviderad 1997-02-14.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Högskoleexamen med pedagogisk inriktning eller motsvarande.
MÅL
Efter avslutad kurs ska den studerande:
- kunna använda medier som redskap för lärare i den dagliga undervisningen,
- ha kunskap om barns och ungdomars massmedievanor samt
- ha kännedom om kommunikationsteorier och sinnenas betydelse vid inlärning.
INNEHÅLL
Barns och ungdomars massmedievanor
Teorier om kommunikation och sinnenas betydelse vid inlärning
Grunder i ljud- och bildproduktion: ljud, video, foto, dator
Bilden i undervisningen. Bildspråk och bildanalys. Manusförfattande, filmning, redigering och visning.
Tryckta medier i undervisningen, ex vis tidningar
UNDERVISNING
Föreläsningar, praktiskt arbete, studiebesök, hemarbete ingår.
EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
Mediakunskap 10.0 Poäng
LITTERATUR
Pettersson, L, Pettersson, Å & Lundgren, P (1994). Medieboken: medieteknik, massmedier, grafisk kommunikation, info- och reklam, bild, text och ljud. Liber-Hermods.
Stigbrand, K (1991). Mediekunskap i skolan. Våldskildringsrådets skriftserie nr 1.
Utöver ovanstående litteratur tillkommer litteratur om ca 1500 sidor, som väljs i samråd med undervisande lärare.
ÖVRIGT
RESURSER: Met/Ped 10p
Last modified: 97-09-25
Further information:
Tillbaka till institutions meny