Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP619 Att arbeta med sexåringar i skolan 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Fristående / HT-97

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Görel Sjöstedt Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1996-02-02 att gälla tills vidare. Reviderad 1997-06-06.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Högskoleexamen med pedagogisk inriktning eller motsvarande.

MÅL
Efter avslutad kurs ska den studerande: ¥ ha fördjupade kunskaper om barns utveckling och inlärning med tonvikt på åldersperioden 5-7 år ¥ kunna underlätta och stimulera till en utökad samverkan mellan förskola, skola och fritidshem utifrån en helhetssyn på barn ¥ ha handlingsberedskap inför arbetet med barn i åldrarna kring skolstarten.

INNEHÅLL
MOMENT 1, 3p Barns utveckling - barns tankar - metakognition Styrdokument och olika yrkesroller Pedagogiska traditioner, olika syn på kunskap och lärande Att arbeta i arbetslag MOMENT 2, 3p Etik i pedagogens vardag Barns lek och skapande verksamhet samt dess betydelse för barns utveckling och lärande Barns språkutveckling Läs-, skriv- och matematikinlärning MOMENT 3, 4p Utvecklingsarbete

UNDERVISNING
Undervisningen sker i form av föreläsningar, diskussioner, seminarier, praktiskt arbete - individuellt och i grupp - samt ett utvecklingsarbete.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Utvecklingsarbete                                           	  4.0	Poäng
Etik, lek, språkutv.,läs-,skriv-och matematikinlärning      	  3.0	Poäng
Barns utv.,styrdokument, traditioner arbetslag              	  3.0	Poäng

LITTERATUR
Dahlgren, G m.fl. (1993). Barn upptäcker skriftspråket. Liber. Diderichen, A m.fl. (1994). 6 år och på väg in i skolan. Studentlitteratur. Gren, J (1994). Etik i pedagogens vardag. Liber. Johansson, H. Examensarbeten. Luleåmodellen. Kullberg, B (1996). Etnografi i klassrummet. Studentlitteratur. LennŽer-Axelsson, B (1991). Arbetsgruppens psykologi. Natur och Kultur. Linden, N. Stöd för barns inlärning. Runa förlaget. Moyles, J R (1995). Släpp in leken i skolan. Runa förlaget. Skolverket (1994). Bildning och kunskap. Skolverket. Socialstyrelsen (1995). Barnomsorgen i socialtjänsten. Fritzes Kundtjänst. Socialstyrelsen (1987). Pedagogiskt program för förskola. Allmänna förlaget. Socialstyrelsen (1988). Pedagogiskt program för fritidshem. Allmänna förlaget. Utbildningsdepartementet. Lpo-94, Läroplan för det obligatoriska skolväsendet. REFERENSLITTERATUR Doverborg, Pramling & Qvarsell (1991). Inlärning och utveckling. Almqvist & Wiksell. Doverborg, Österberg & Pramling. Att förstå barns tankar - metodik för barnintervjuer. Almqvist & Wiksell. Hagtved, E (1990). Skriftspråksinlärning genom lek. Natur & Kultur. Jerlang, E (1992). Barns utveckling - en helhet. Runa. Johnsen Hoines, M (1990). Matematik som språk. Utbildningsförlaget. Marton, F. Hur vi lär. RabŽn & Sjögren. Rubinstein, L R (1996). Observera mera. Studentlitteratur.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 6p, Met 4p

Last modified: 97-09-25
Further information:
Tillbaka till institutions meny