Svenska Studiehandboken kurser
Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄP616 Utvecklingssamtal/Föräldrasamverkan 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
Fristående / VT-98
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Annika Strömqvist Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-04-07 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1997-02-14.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Högskoleexamen med pedagogisk inriktning eller motsvarande.
MÅL
Efter avslutad kurs ska den studerande ha kunskaper om elevers, föräldrars och lärares makt och inflytande, samt ha medvetenhet om kommunikationens betydelse och ha handlingsberedskap för att genom utvecklingssamtal främja elevernas kunskapsmässiga och sociala utveckling.
INNEHÅLL
- kommunikationsteorier
- kommunikationsprocesser
- utvecklings-, kris- och konfliktsamtal
- grupper och grupprocesser
- etikens grunder - värden och normer
UNDERVISNING
Kursen organiseras som distansundervisning med fördröjd studietakt. Undervisningen avser att ge stöd och struktur åt den studerandes eget inhämtande av kursinnehållet samt tillfälle till färdighetsträning. Detta innebär att deltagande i undervisningen är obligatoriskt. Ljud- och videoinspelningar kommer att användas. Kursen ska utmärkas av ett problemorienterat arbetssätt. I fördjupningsuppgiften ingår analys av eget inspelat utvecklingssamtal.
EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
Samtal och samverkan 10.0 Poäng
LITTERATUR
Ahrenfelt, B & Berner, R (1992). Konflikthanteringsboken. Malmö: Almqvist & Wiksell.
Bengtsson & Svensson (1992). Ansvar och sekretess inom skola och barnomsorg. Stockholm: Almqvist & Wiksell.
GranŽr, R. (1994). Personalgruppens psykologi. Lund: Studentlitteratur.
Hedin, C (1993). Etikens grunder. HLS Förlag. (60s.)
Lindh, G., & Lisper, H-O. (1990). Samtal för förändring. Lund: Studentlitteratur.
Nilsson, B., & Waldemarsson, A-K. (1990). Kommunikation. Samspel mellan människor. Lund: Studentlitteratur.
En av följande böcker:
Engqvist, A (1985). Om konsten att samtala. Kristianstad: RabŽn & Sjögren.
Lund, K., & Nilsson, N-E. (1992). Mer än en kvart om året. Stockholm: Almqvist & Wiksell.
Sellerfors, E. (1990). Föräldrasamtal. Samtalsmetodik med exempel från barnomsorgen. Lund: Studentlitteratur.
Skolledarhögskolans (Örebro) skriftserie nr 3, november 1992.
Sundberg, L (1994). Samtal i skolan. En bok om samtalsarbete för personal i skolan. Falköping: Ekelunds Förlag AB
Dessutom tillkommer ca 200 sidor med anknytning till kursinnehållet i samråd med kursledaren. Stencilmaterial.
REFERENSLITTERATUR
Colnerud, G (1995). Etik och praktik i läraryrket - En empirisk studie av lärares yrkesetiska konflikter i grundskolan. HLS Förlag.
Crafoord, C (1994). Människan är en berättelse. Lund: Natur och Kultur.
Ellmin, R. (1985). Att hantera konflikter i skolan. Lund: Utbildningsförlaget.
Engqvist, A. (1990). Utvecklingssamtal som förändringsinstrument. Teoretisk och empirisk analys. Stockholm: Almqvist & Wiksell.
Ferm, C. (1993). Demokrati i praktiken. Runa förlag.
GranŽr, R. (1991). Arbetsgruppen, den professionella gruppens psykologi. Lund: Studentlitteratur.
Green, J. Etik i pedagogens vardag. Malmö: Liber.
Handal, G., & Lauvås, P. (1992). En strategi för handledning - på egna villkor. Lund: Studentlitteratur.
Holm, U. (1987). Empati. Lund: Natur och Kultur.
Kihlbaum Larsson, A (1995). Utvecklingssamtal i skolan. Stockholm: Liber.
Lagerheim, B. (1988). Att utvecklas med handikapp. Stockholm: Almqvist & Wiksell.
Nilsson, B., & Waldemarsson, A-K. (1988). Rollspel i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Nybell, H (1996). Samtal för utveckling i skolan. Göteborg: Förlagshuset Gothia.
Revans, R.W. ABC om Action Learning. Lund: Studentlitteratur.
Rogers, C.R. (1976). Om att själv få styra sitt sökande efter kunskap. Stockholm: Wahlström & Widstrand.
Salomon, B. (1978). Sam-tal. Liten handbok. Stockholm: Esselte Studium.
Strömqvist, S., & Strömqvist, G. (1989). Samtal som arbetsform. Lund: Studentlitteratur.
Svenska kommunförbundet. (1992). Sekretess i skola och barnomsorg.
Ylander. (1987). Makt och rädsla. Lund: Natur och Kultur.
ÖVRIGT
RESURSER: Ped/Met 9p, Sa 1p.
Last modified: 97-09-25
Further information:
Tillbaka till institutions meny