Svenska Studiehandboken kurser
Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄP009 Barn med behov av särskilt stöd för sin utveckling 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
Fl åk2 / Lp 3
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Majbritt Persson Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1994-06-22 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1996-04-10.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Att med godkänt resultat genomgått kurs PÄP001 och PÄP002
MÅL
Kursen skall ge förståelse för och kunskap om barn med behov av särskilt stöd för sin utveckling och deras familjer. Utifrån dessa behov skall de studerande utforma och tillämpa arbetssätt och synsätt, som leder till att varje barns enskilda behov blir tillgodosett, utifrån sina utvecklingsmöjligheter.
De studerande skall också bearbeta sina attityder och värderingar till barn med olika behov av särskilt stöd.
INNEHÅLL
I kursen behandlas:
- vilka som tillhör gruppen barn som behöver särskilt stöd för sin utveckling,
- handikapp - ärftlighet,
- faktorer som kan påverka familjesituationen för denna grupp barn,
- den lagstiftning som gäller för barnen och deras familjer,
- de intresseorganisationer som företräder dem,
- de etiska frågor som rör denna grupp barn,
- integration och arbetsmetoder,
- hälsans betydelse för livskvalitet,
- miljöns påverkan på männskan som helhet,
- HIV/Aids,
- vård och omsorg i EU-perspektiv.
UNDERVISNING
I kursen tillämpas genomgående ett undersökande arbetssätt. Ett projektarbete genomförs som fördjupning. Expertmedverkan och studiebesök ingår i kursen.
EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Bedömningar görs vidare av praktik, praktikuppgifter och skriftlig praktikrapport.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
Praktik 4.0 Poäng
Lagstiftning o specialped./tentamen 3.0 Poäng
Handikapp och specialpedagogik 3.0 Poäng
LITTERATUR
Bakk, A & Grunewald, K. (1993).Omsorgsboken. Liber.
Gillberg, C & Hellgren, W (1990). Barn och ungdoms psykiatri. Natur och Kultur.
Hellström, A. (1993). Ungar är olika. Liber.
Socialstyrelsen. (1990). Kost, aktivitet och hälsa hos barn och ungdom.
Socialstyrelsen. (1991).Vård och omsorg i sex europeiska länder. SOS-rapport 1991:37.
REFERENSLITTERATUR
Socialstyrelsen (1987). Pedagogiskt program för förskolan.
Ca 300 sidor skön- och/eller faktalitteratur i samråd med examinator.
ÖVRIGT
Förberedelser (motsvarande 1 poäng) av examensarbete.
RESURSER: Bi 1p, Met 1,5p, Mu 1p, Ped/Sk. 2,5p, Pr 4p.
Last modified: 97-09-25
Further information:
Tillbaka till institutions meny