Svenska Studiehandboken kurser
Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄN606 Natur- och miljöfostran 5.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
Fristående / HT-96
/
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Ingalill Danielsson Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-04-11 att gälla tills vidare. Reviderad 1996-03-25.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Förskollärar-, fritidspedagog- eller grundskollärarexamen
MÅL
Studenterna skall i ett didaktiskt perspektiv:
- genom positiva upplevelser tillägna sig kunskaper och färdigheter i natur, kultur och friluftsliv
- tillägna sig färdigheter i miljöfostrande arbetssätt
INNEHÅLL
Grundläggande ekologi
Natursyn genom tiderna
Naturen som läromedel
Tillämpat utvecklingsarbete i barngrupp/klass
UNDERVISNING
Undervisningen består i huvudsak av praktiskt arbete i fält, men även föreläsningar och seminarier.
EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Utvecklingsarbete.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
Natur- och miljöfostran 5.0 Poäng
LITTERATUR
- (1994). Utbildningspaketet Naturligtvis. Friluftsfrämjandet/Stiftelsen Håll Sverige Rent.
Cornell, J (1979). Sharing Nature with Children. Exley Publications Ltd, UK.
Artiklar.
REFERENSLITTERATUR
- (1990). Biologisk mångfald. Svenska Naturskyddsföreningen.
- (1987). Runt i naturen del 1 och 2. Utbildningsradion.
Häfner, M (1989). Miljölära. Bokskogen.
WandŽn, S (1992). Etik och miljö, de svåra vägvalen i ny belysning. Nordstedts juridik.
ÖVRIGT
RESURSER: Bi 3p, Ke 1p, Ped/Met 1p
Last modified: 97-06-05by
Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny