Svenska Studiehandboken kurser
Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄN605 Skolträdgårdens didaktik A 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
Fristående / VT-98
/
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Ingalill Danielsson Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-04-07 att gälla tills vidare. Reviderad 1996-03-25.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Förskollärar-, fritidspedagog- eller grundskollärarexamen.
MÅL
Efter avslutad kurs skall de studerande:
- ha ämnesövergripande kunskaper med skolträdgården som grund,
- kunna belysa skolträdgårdens roll som redskap för miljöfostran, social- och pedagogisk resurs,
- kunna sammanlänka teoretisk kunskap med praktiska färdigheter för att skapa meningsfull undervisning för både flickor och pojkar och
- kunna föra vårt kulturarv vidare.
INNEHÅLL
Ekologi.
Kretslopp
Marklära och växtzonering
Växtanatomi och växtfysiologi
Biologisk odling
Växtodlingsförsök
Biodling
Bearbetning och förädling
Föräldrasamverkan
Utvecklingsarbete i barngrupp/klass
UNDERVISNING
Föreläsningar och seminarier varvas med laborationer, fältarbete och studiebesök.
EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
Utvecklingsarbete 10.0 Poäng
LITTERATUR
Eriksson, B, Jakobsson, K & Söderström, L. Allmän botanik. Umeå Universitet.
HelldŽn, G (1994). Barns tankar om ekologiska processer. Liber Utbildning. ISBN: 91-634-0523-7.
Jaffe, R & Apple, G (1985). The Growing Classroom. Addison-Wesley Publishing Company. ISBN: 0-201-21539-X.
Sjöholm, G. Källtexter.
Åkerblom, P (1990). Skolträdgårdens ABC. LT:s Förlag. ISBN: 91-36-02963-7.
Aktuella artiklar.
ÖVRIGT
RESURSER: Bi 10p.
Last modified: 97-09-25
Further information:
Tillbaka till institutions meny