Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄN015 Avslutande praktisk pedagogisk kurs Ma/Na 20.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Gr 1-7/Gr100 / Termin 7/5

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Crister Björk Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-03-17 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1997-06-06.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Kurserna PÄN010, Närsamhället som läromedel, och PÄN013, Fördjupningskurs , Ma/Na, del 1, godkända.

MÅL
De studerande skall bearbeta och utveckla: - insikt i förutsättningar och krav vid miljöundersökningar, - kunskaper om växternas miljökrav, - fördjupade kunskaper och färdigheter inom grundskolans viktiga NO-områden, - förståelse för sambandet mellan teori och experiment varvid olika arbetsformer tillämpas och diskuteras, - förståelse för sambandet mellan naturvetenskap, teknik, samhälle och miljö, - förståelse för materiens oförstörbarhet, omvandlingar, kretslopp och spridning samt effekterna av människans ingrepp i dessa förlopp, - ett problemorienterat synsätt, - ett undersökande och laborativt arbetssätt, - fördjupad kunskap om undervisningsprocessen, från läroplan till utvärdering, varvid särskild vikt fästs vid att analysera och kritiskt granska skolan, - fördjupad kunskap om grupper och gruppers utveckling, - den avslutande delen av examensarbetet. De studerande skall ha kunskaper om: - utformning, utförande och tolkning av miljöundersökningar, - nationella och internationella miljömål, - växtfysiologi, - teoretisk bakgrund till och praktiska konsekvenser av luft-, mark- och vattenföroreningar, - värmens natur och yttringar, - hur elström genereras och kommer till användning i olika sammanhang, - vågor och vågors egenskaper med tillämpning inom akustik och optik, - det historiska perspektivet, - hur man utgår från problemlösning för såväl matematik i tillämpning som för begreppsbildning. De studerande skall kunna: - planera, utföra och leda miljöundersökningar, - genomföra experiment, tolka och beskriva resultaten samt formulera allmängiltiga lagar, - utnyttja de kunskaper kemin ger på ett ansvarsfullt sätt med hänsyn till miljön och det egna resursutnyttjandet, - självständigt lösa problem av icke-rutinkaraktär, - redogöra för begreppsutveckling i matematik inom grundskolans ram, - redogöra för och exemplifiera skillnaden mellan begreppskunskap och procedurkunskap, - redogöra för hur man utgår från problemsituationer för såväl matematik i tillämpning som för begreppsbildning, - värdera okonventionella lösningsmetoders utvecklingsbarhet vid lösning av såväl matematiska problem som rutinuppgifter, - redogöra för olika utvärderingsmetoder, - genomföra och rapportera ett eget utvecklingsarbete i skolan, examensarbetet, - använda datorer och IT som hjälpmedel inom naturvetenskaplig- och matematikundervisning.

INNEHÅLL
Examensarbetet utgör en väsentlig del av kursen. MOMENT 1, Naturvetenskap, 6p Na-ämnenas didaktik. * Biologi Växtfysiologi. Miljövård. * Fysik/teknik Värme. Gaslagar. Elektriska och magnetiska fält. Lik- och växelström. Elektronik. Elektriska motorer. Ljus och ljud. * Kemi Atmosfäriska miljöproblem: Luftspridning, växthuseffekt, ozon, smog, fotokemisk smog, (inversion). Terrestra miljöproblem: Kontaminering, försurning, biotopdestruktion, erosion. Akvatiska miljöproblem: Kontaminering, försurning, övergödning, DDT/PCB, oljeutsläpp. MOMENT 2, Matematik, 3p Matematikdidaktik. Rationella, irrationella, reella, komplexa tal. Rymdgeometri. Problemlösning, problemformulering, problemlösningsstrategier. Kunskapssyn, elevsyn, läroplaner, lokala arbetsplaner. Valda delar ur grundskolans matematikkurs. MOMENT 3, Pedagogik, metodik, 2p Pedagogisk planering och utvärdering. Olika metoder vid projektarbete med elever i grundskolan. Metodmoment som aktualiseras av de studerande. MOMENT 4. Praktik, 7p. MOMENT 5. Examensarbete, 2p.

UNDERVISNING
Föreläsningar, lektioner, laborationer och exkursioner. De studerande slutför temaarbetet med inriktning mot barns hälsa och ohälsa alternativt teknik.

EXAMINATION
Grupp- eller enskilda redovisningar, redovisning av temaarbeten, bedömning av praktiken och seminarier kring examensarbete.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Examensarbete                                               	  2.0	Poäng
Praktik (varav examensarbete 4,0)                           	  7.0	Poäng
Pedagogik, Metodik, examensarbete                           	  2.0	Poäng
Matematik                                                   	  3.0	Poäng
Bi, Fy-Tk, Ke, examensarbete                                	  6.0	Poäng

LITTERATUR
MOMENT 1, Naturvetenskap * Biologi - (1994).Utbildningspaket Naturligtvis. Stiftelsen Håll Sverige Rent. Campbell, N A (1993). Biology. The Benjamin/Cummings Publishing Company, Inc. Kompendier. * Fysik/Teknik Lehrman, R (1990). Physics the Easy Way. Barron's Educational Series, Inc. Rönnlund, B (1990). Teori och experiment för lärare och elever, del 1 och 2. Norrlands Skolkonsult. Sundström, T. Populär energi. Forum för tvärvetenskap, Umeå Universitet. * Kemi Dehlin, S (1994). Det rationella paradiset. Konsumentverket. Häfner, M (1989). Miljölära. Bokskogen. Agenda 21. Kompendier. MOMENT 2, Matematik - (1993). Kursmaterial i matematik för Gr 5 & Gr 6. Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik, Högskolan i Luleå. A4-format. Anderberg, B (1992). Matematikmetodik i grundskolan 1 & 2. Grundläggande begrepp och mera matematik. Stockholm: Bengt Anderberg Läromedel. ISBN 91-970563-6-7. Brandell, G m.fl. (red) (1994). Kvinnor och matematik. Konferens i Luleå 13Đ16 juni 1993. Luleå: Institutionen för matematik, Högskolan i Luleå. ISBN 91-630-2510-8. Nystedt, L (1993). På tal om tal. En läsebok i matematik. Stockholm: Instant Mathematics. ISBN 91-630-2268-0. Aktuella tidskriftsartiklar. MOMENT 3, Pedagogik, metodik Johansson, H (1994). Examensarbete - Luleåmodellen. Centrum för forskning i lärande. (stencil). Patel, R & Davidsson, B (1994). Forskningsmetodikens grunder. Studentlitteratur. Ca 500 sidor som väljs i samråd med undervisande lärare från referenslistan. REFERENSLITTERATUR Andersson, B (1989). Grundskolans naturvetenskap. Utbildningsförlaget. HelldŽn, G (1992). Grundskoleelevers förståelse av ekologiska processer. Pedersen, S (1992). Om elevers förståelse av naturvetenskapliga förklaringar och biologiska sammanhang. Na-didaktik - väljs från referenslistan i samråd med undervisande lärare.

ÖVRIGT
RESURSER Moment 1 - Bi 2p, Fy/Tk 2p, Ke 2p. Moment 2 - Ma 3p. Moment 3 - Ped/Met 2p. Moment 4 - Pr 7p (varav examensarbete 4p). MOMENT 5 - Examensarbete 2p.

Last modified: 97-09-25
Further information:
Tillbaka till institutions meny