Svenska Studiehandboken kurser
Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄN007 Förskolan och naturen - Närsamhället 15.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
Fl åk2 / Lp 1, 2
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Crister Björk Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1994-06-22 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1997-02-19.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Att med godkänt resultat genomgått kurserna PÄP002 och PÄS002.
MÅL
Efter kursen skall de studerande ha kunskaper om närsamhällets natur och miljö, klimatologi och geologi, ekologiska samband, ekologiska system och deras uthållighet, vardagslivets kemi och teknik samt skogsbruk, jordbruk, fiske och renskötsel.
De studerande skall bearbeta och utveckla:
- ett ekologiskt synsätt som grund för miljömedvetande.
De studerande skall kunna planera, genomföra och utvärdera:
- en målinriktad verksamhet där barns omvärldsuppfattning är utgångspunkt och den lokala kulturen utgör det centrala medlet.
INNEHÅLL
I kursen ingår fem dagars näringslivslokaliserande fältstudier. Två dagar i skogsbruk och tre dagar i jordbruk med en övernattning. Vinterekologi genomförs under tentamens- och kompletteringsveckan för höstterminens studier som infaller i januari följande vårtermin. Samarbete med Teknikens hus är lämpligt. I kursen ingår 4 poäng praktik i förskoleverksamhet. Vissa moment kräver obligatorisk närvaro.
I kursen ingår en dags utbildning i barnolycksfall.
UNDERVISNING
Föreläsningar, lektioner, seminarier samt praktiska uppgifter i förskoleverksamhet.
EXAMINATION
Bedömningar görs av praktik, praktikrapport, genomförda uppgifter i kursens olika ämnen samt muntlig/skriftlig tentamen på kurslitteratur.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
Metodik/praktikuppgift 3.0 Poäng
Praktik 4.0 Poäng
Fy, Ke/tentamen 3.0 Poäng
Bi, Ge/tentamen 5.0 Poäng
LITTERATUR
- (1991).Vår flora i färg. Ivar Elvers färgplanscher. Almqvist & Wiksell.
- (1981, 1982).Runt i naturen del 1. Utbildningsradion.
Andersson, L (1993). Naturen och människan. Introduktion till ekologi och miljövård. Hallgren och Fallgren.
Doverborg, E, Pramling, I & Qvarsell, B (1991). Temaarbete. Lärarens metodik och barnens förståelse. Utbildningsförlaget.
Doverborg, E & Pramling, I (1995). Mångfaldens pedagogiska möjligheter. Liber.
Hubendick, B (1989). Vi på vår jord. Gidlund.
Jakobsson-Åhl, G. Vardagslivets kemi. Häfte.
Lindkvist, G (1989). Från fakta till fantasi. Om temaarbete utifrån skapande ämnen och lek. Studentlitteratur.
Rönnlund, B (1990). Teori och experiment för lärare och elever del 1. Norrlands skolkonsult.
Socialstyrelsen (1990). Lära i förskolan. SOU:1990:4.
Socialstyrelsen (1987). Pedagogiskt program för förskolan. SOU:1987:3. Allmänna förlaget.
Stepfansson, O m fl. Jord berg, luft, vatten. Utbildningsradion.
Wallström, B (1992). Möte med Fröbel. Studentlitteratur.
REFERENSLITTERATUR
Fischer, U & Madsen, B (1984). Titta här! En bok om barns uppmärksamhet. Liber.
ÖVRIGT
RESURSER: Bi 3p, Fy/Tk 1p, Ge 2p, Ke 2p, Met 3p, Pr 4p.
Last modified: 97-09-25
Further information:
Tillbaka till institutions meny