Svenska Studiehandboken kurser
Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄN001 Naturen som läromedel 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
Fp åk1 / Lp 4
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Crister Björk Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-05-16 att gälla tills vidare.
FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja studierna vid Barn- och ungdomspedagogisk utbildning med inriktning mot arbete som fritidspedagog.
MÅL
De studerande skall tillägna sig
- ämneskunskaper om närsamhällets natur och kunna tillämpa ett arbetssätt som har den lokala naturen som utgångspunkt,
- god förmåga att leda, undervisa och handleda i naturen, samt förmåga att genom val av innehåll och arbetssätt verka för relevant verksamhet i naturen.
De studerande skall ha kunskaper om:
- grundläggande ekologiska samband och fenomen i naturen,
- våra basnäringar; skogsbruk och jordbruk,
- barns och ungdomars behov av lek och rörelse,
- att planera, genomföra och utvärdera en målinriktad verksamhet där den lokala naturen utgör det centrala medlet
- hur man tar tillvara utemiljön för lek och idrott, upptäckter och äventyr i naturen, avkoppling och friluftsliv
De studerande skall bearbeta:
- och utveckla ett ekologiskt synsätt som grund för miljömedvetande
- egna attityder för att utveckla ett varaktigt intresse för växter och djur och deras livsbetingelser
- egna attityder och värderingar för att nå fram till en positiv inställning till friskvård via vistelse i naturen.
INNEHÅLL
MOMENT 1
- Fältstudier i närnaturen där växter (vår- och försommarväxter) och djur (främst insekter och fåglar) och ekologiska samband studeras.
- Landskapet och dess utveckling samt jorden och dess atmosfär.
- Naturfenomen (stjärnhimlen, norrsken etc) och naturliga processer (elden).
MOMENT 2 Grundläggande kunskaper och färdigheter om naturen, friluftsliv och lek:
- Grundläggande metodik i friluftsliv med kunskaper i orientering, vilsekunskap och allemansrätten.
- Lekar i naturen.
- Naturupplevelse och sinnesträning i naturen.
- Näringslivslokaliserade fältstudier med övernattning och praktiskt arbete med husdjur eller skogsbruk.
Fältstudierna skall ligga till grund för planering av den verksamhet som studerande skall genomföra under praktiken.
MOMENT 3, Metodik och praktik
- Förberedelser och uppföljning av praktik.
- Praktik.
UNDERVISNING
Undervisning sker i form av lektioner, exkursioner, lägerverksamhet samt praktiska uppgifter i fritidsverksamheten. I de båda momenten ingår skriftliga och muntliga redovisningar av individuella- och gruppuppgifter.
Undervisningen i friluftsliv årstidsanpassas.
EXAMINATION
Examination av moment 1 sker individuellt genom skriftlig och muntlig tentamen, moment 2 examineras individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
Praktikuppgift 4.0 Poäng
Naturen som läromedel/kursuppgift 4.0 Poäng
Naturvetenskap/tentamen 2.0 Poäng
LITTERATUR
- (1982). Runt i naturen, del 1. UR. ISBN 91-26-80550-1.
- (1984). Runt i naturen, del 2. UR. ISBN 91-26-81050-6.
- (1994). Utebildning. Naturligtvis! Friluftsfrämjandet. ISBN 91-971862-0-1.
- (1995). Ekologi, kompendium i miljöskydd, del 1. KTH. ISBN 91-7170-710-7.
Cornell (1979).Sharing Nature with Children. Exley Publications Ltd, UK. ISBN 1-85015-136-9.
Elvers, I (1992).Vår flora i färg. Fanerogamer. Almqvist & Wiksell. ISBN 91-20-04537-9.
Hubendick (1990). Vi på våran jord. Gidlunds. ISBN 91-7843-013-5.
Pramling & Doverborg. Mångfaldens pedagogiska möjligheter.
Rönnlund, B. Teori och experiment, del 2. Norrlands skolkonsult.
Socialstyrelsen (1988).Pedagogiskt program för fritidshem. Allmänna förlaget.
En vetenskaplig rapport
ÖVRIGT
RESURSER: Bi/Ke 2,5p, Fy/Ge 2p, Rör 1,5p, Met 1p, Pr 3p.
Last modified: 97-09-25
Further information:
Tillbaka till institutions meny