Svenska Studiehandboken kurser
Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄE001 Examensarbete 5.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
Fl åk3 / Lp 1
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Marie-Louise Annerblom Univ lekt
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-03-10 att gälla tills vidare. Reviderad 1997-02-14.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Att med godkänt resultat ha genomgått följande kurser
PÄP002 Att arbeta i förskolan, förskollärarens yrkesroll,
PÄS002 Förskolan i samhället,
PÄP001 Utveckling och inlärning.
MÅL
Efter avslutad kurs ska den studerande ha fördjupad kunskap i forskningsmetodik, för att kunna färdigställa den teoretiska bakgrunden till examensarbetet och för att slutgiltigt kunna planera för genomförandet av examensarbetet.
INNEHÅLL
I kursen skall varje studerande (studerandepar) skriftligen redovisa teoretisk bakgrund, syfte och metod för genomförande av det tänkta arbetet. Demonstration av informationssökning ingår.
UNDERVISNING
Kursen är en del av forskningsmetodikens och examensarbetets 20 poäng och utgörs till större delen av de studerandes arbete under handledning. Informationssökning. Granskning av vetenskapliga arbeten.
EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
Examensarbete 2.0 Poäng
Pedagogik 3.0 Poäng
LITTERATUR
Johansson, H (1994). Examensarbeten, Luleåmodellen för lärarutbildningarna. Luleå: Centrum för forskning i lärande.
L¿kken, G & S¿bstad, F (1995). Observation och intervju i förskolan. Lund: Studentlitteratur.
Patel, R & Davidson, B (1994). Forskningsmetodikens grunder. Att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur.
Forskningsmetodisk litteratur från tidigare kurser.
Litteratur i anslutning till examensarbetets inriktning.
ÖVRIGT
RESURSER: Ped 3p, Examensarbete 2p.
Last modified: 97-09-25
Further information:
Tillbaka till institutions meny