Svenska Studiehandboken kurser

Kommunikation och språk

KSP046 Lärande pedagog 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod


SPRÅK:

EXAMINATOR
K Heimdahl Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk 1997-08-15.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för tillträde till utbildningarna Grundskollärarprogram med inriktning mot undervisning i årskurserna1-7 eller 4-9 och Barn- och ungdomspedagogiskt program med inriktning mot arbete som förskollärare eller med inriktning mot arbete som fritidspedagog.

MÅL
Den studerande ska n bli förtrogen med lärandets villkor och ta ansvar för sitt eget lärande n tillägna sig förståelse för det moderna samhällets framväxt samt faktorer som påverkar samhällsutvecklingen n tillägna sig förståelse för vetenskapligt synsätt och vetenskaplig metod och ha tillämpat den samt utveckla sin sociala kompetens i fråga om n medvetenhet om människosyn och kunskapssyn n förmåga att reflektera, värdera och ta ställning n tillit till sig själv och sina förmågor n kommunikativa förmåga n samarbetsförmåga n kreativa förmåga

INNEHÅLL
n Värdegrunder och värderingsfrågor n Individ- och grupputveckling n Olika kommunikativa uttrycksformer n Språkanvändning: tala, läsa, skriva n Grundläggande vetenskapsteori och forskningsmetodik n Informationssökning, bibliotekskunskap och datoranvändning

UNDERVISNING
Kursen präglas av varierande arbetssätt och undervisningsformer. Lägervistelse med övernattning ingår. Kursen genomförs i samläsningsform.

EXAMINATION
Examination sker genom redovisning av individuella uppgifter och gruppuppgifter, ett ämnesövergripande temaarbete samt ett projektarbete.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Forskningsmetodik                                           	  2.0	Poäng
Individ- och grupputveckling                                	  8.0	Poäng

LITTERATUR
GranŽr, Rolf (1996) Lund: Studentlitteratur Personalgruppens psykologi ISBN 91-44-37341-4 Jernström, E, Lindberg, S (1996) Musiklust Stockholm: Runa ISBN 91-88298-24-8 Johansson, Henning (1996) Examensarbeten Luleåmodellen Centrum för forskning i lärande Högskolan i Luleå Nyberg, Sven (1992) Alla har var sitt moln Stockholm: Utbildningsradion ISBN 91-26-91100-0 Patel, R, Davidsson, B (1994) Forskningsmetodikens grunder Lund:Studentlitteratur Pires, J, Moberg B (1997) På menyn Natur och kultur ISBN 91-27-71818-0 Skoglund (1990) Lusten att skapa Stockholm: Runa förlag ISBN 91-88298-24-8 Steinberg, J, (1994) Den nya inlärningen Solna: Ekelund ISBN 91-7724-624-1 Stensmo, Christer (1994) Pedagogisk filosofi Lund: Studentlitteratur ISBN 91-44-37941-2 Strömqvist, S, (1996) Talarskolan Malmö: Gleerups förlag ISBN 91-40-61877-3 Svenska skrivregler (1991) Svenska språknämnden Stockholm: Almqvist & Wiksell förlag AB ISBN 21-11280-0 Överenskommet! (1994) Stockholm: Skolverket ISBN 91-883 72 92-8 3 - 4 skönlitterära verk väljs i samråd

ÖVRIGT
Resurser Kommunikation 6 p Pedagogik 4 p

Last modified: 97-09-25
Tillbaka till institutions meny