Svenska Studiehandboken kurser
Kommunikation och språk
KSP046 Lärande pedagog 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
SPRÅK:
EXAMINATOR
K Heimdahl Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och
språk 1997-08-15.
FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för tillträde till utbildningarna
Grundskollärarprogram med inriktning mot undervisning i årskurserna1-7
eller 4-9 och Barn- och ungdomspedagogiskt program med inriktning mot arbete som förskollärare eller med inriktning mot arbete som fritidspedagog.
MÅL
Den studerande ska
n bli förtrogen med lärandets villkor och ta ansvar för sitt eget lärande
n tillägna sig förståelse för det moderna samhällets framväxt samt faktorer som påverkar samhällsutvecklingen
n tillägna sig förståelse för vetenskapligt synsätt och vetenskaplig metod och ha tillämpat den
samt utveckla sin sociala kompetens i fråga om
n medvetenhet om människosyn och kunskapssyn
n förmåga att reflektera, värdera och ta ställning
n tillit till sig själv och sina förmågor
n kommunikativa förmåga
n samarbetsförmåga
n kreativa förmåga
INNEHÅLL
n Värdegrunder och värderingsfrågor
n Individ- och grupputveckling
n Olika kommunikativa uttrycksformer
n Språkanvändning: tala, läsa, skriva
n Grundläggande vetenskapsteori och forskningsmetodik
n Informationssökning, bibliotekskunskap och datoranvändning
UNDERVISNING
Kursen präglas av varierande arbetssätt och undervisningsformer. Lägervistelse med övernattning ingår.
Kursen genomförs i samläsningsform.
EXAMINATION
Examination sker genom redovisning av individuella uppgifter och gruppuppgifter, ett ämnesövergripande temaarbete samt ett projektarbete.
KURSENS BETYGSKALA: U, G
MOMENT/PROV
Forskningsmetodik 2.0 Poäng
Individ- och grupputveckling 8.0 Poäng
LITTERATUR
GranŽr, Rolf (1996) Lund: Studentlitteratur Personalgruppens psykologi
ISBN 91-44-37341-4
Jernström, E, Lindberg, S (1996) Musiklust Stockholm: Runa ISBN 91-88298-24-8
Johansson, Henning (1996) Examensarbeten Luleåmodellen Centrum för forskning i lärande Högskolan i Luleå
Nyberg, Sven (1992) Alla har var sitt moln Stockholm: Utbildningsradion
ISBN 91-26-91100-0
Patel, R, Davidsson, B (1994) Forskningsmetodikens grunder
Lund:Studentlitteratur
Pires, J, Moberg B (1997) På menyn Natur och kultur ISBN 91-27-71818-0
Skoglund (1990) Lusten att skapa Stockholm: Runa förlag ISBN 91-88298-24-8
Steinberg, J, (1994) Den nya inlärningen Solna: Ekelund ISBN 91-7724-624-1
Stensmo, Christer (1994) Pedagogisk filosofi Lund: Studentlitteratur
ISBN 91-44-37941-2
Strömqvist, S, (1996) Talarskolan Malmö: Gleerups förlag ISBN 91-40-61877-3
Svenska skrivregler (1991) Svenska språknämnden
Stockholm: Almqvist & Wiksell förlag AB ISBN 21-11280-0
Överenskommet! (1994) Stockholm: Skolverket ISBN 91-883 72 92-8
3 - 4 skönlitterära verk väljs i samråd
ÖVRIGT
Resurser Kommunikation 6 p Pedagogik 4 p
Last modified: 97-09-25
Tillbaka till institutions meny