Svenska Studiehandboken kurser
Ind ekonomi och samhällsvetenskap
IEM612 Företagsekonomi B II 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Esmail Salehi-Sangari Tf prof
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 970215 att gälla från höstterminen -97.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Företagsekonomi A 20 poäng och Vetenskaplig teori 5 poäng.
MÅL
Kursens mål är att studenten efter avslutad kurs skall
-ha kunskaper om den övergripande planeringen i ett företag på kort och lång sikt
-ha inblick i olika typer av företagsledningsproblem i samband med stategisk planering
-självständigt kunna kritiskt granska och bedöma vetenskapliga arbeten med företagsekonomisk
inriktning
-kunna tillämpa vetenskaplig metodpå företagsekonomiska problemställningar
INNEHÅLL
Moment 1, Strategisk planering, 5 poäng
Momentet behandlar strategisk planering utifrån olika infallsvinklar. Såväl enskilda delar av ett företags
planering som hela företag och branscher analyseras utifrån ett strategiskt perspektiv.
Moment 2, Vetenskaplig metod, 5 poäng
I föreläsningar kommer forsknings- och undersökningsansatser samt datainsamlingsmetoder att behandlas.
I seminarieform kommer aktuella företagsekonomiska forskningsrapporter att analyseras.
UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner och seminarier.
EXAMINATION
Moment 1
Examination sker genom skriftliga tentamina, obligatoriska inlämningsuppgifter och seminariedeltagande.
Rättning av tentamen sker enligt alternativ A i "Regler för tentamen". Vid skriftlig tentamen ges betygen
Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd och för väl godkännt på hela BII-kursen krävs betyget väl godkänd på båda tentamina samt godkänt praktikfall och aktivt seminariedeltagande.
Moment 2
Seminarier obligatoriska moment. Vid seminarierna sker examination genom muntlig och skriftlig redovisning av obligatoriska uppgifter. Poängtal för varje del:
- två seminarier med muntlig redovisning, totalt två poäng
- genomförande, redovisning och försvar av självständigt arbete totalt tre poäng
KURSENS BETYGSKALA: U,G,VG
MOMENT/PROV
Vetenskaplig metod, tentamen 3.0 Poäng
Vetenskaplig metod, seminarier 2.0 Poäng
Strategisk planering, tentamen 3.0 Poäng
Strategisk planering, obl uppgift 2.0 Poäng
LITTERATUR
Moment 1
Wright P, Pringle C & Kroll M(1994): Strategic Management: Text and Cases, Allyn and Bacon (1010sidor)
Material som utdelas i samband med undervisning tillkommer.
Moment 2
Holme I M & Solvang B K (1991): Forskningsmetodik. Om kvalitativa och kvantitativa metoder,
Studentlitteratur Lund.
Wiedersheim-Paul. F & Eriksson. L.T: Att utreda, forska och rapportera. Liber Ekonomi.
Kompendium IES.
ÖVRIGT
Last modified: 97-06-05by
Jan Lindberg
Tillbaka till institutions meny