Svenska Studiehandboken kurser

Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IEM006 Internationell marknadsföring 4.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

I4Mf, M4Ie, D4Ek / Lp III

SPRÅK: Engelska/Svenska

EXAMINATOR
Manucher Farhang Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 970215 att gälla från höstterminen -97.

FÖRKUNSKAPSKRAV
IEM008 och IEM002 eller motsvarande kurser.

MÅL
Kursens mål är att: á ge kunskap om den globala marknadsföringens miljö á studera de faktorer som påverkar ett företag att internationalisera sin verksamhet á lära processen för utvärdering av potentiella utländska marknader ur ett företags perspektiv á ge kunskap om hur man bygger en marknadsstrategi för utländska marknader för ett företag samt diskutera processen för genomförande av denna strategi.

INNEHÅLL
Kursen behandlar följande moment: á Miljöfaktorer i internationell marknadsföring á Internationella marknader á Marknadsbeslut i internationell marknadsföring á Planering och kontroll Kursen behandlar marknadsbedömningar före ett eventuellt inträde på en marknad innehållande bl a bedömning av marknadspotentialer och exportdiagnos. Internationalisering i olika utvecklingsstadier från första exportaffär till global verksamhet med val av alternativa försäljningsvägar innebärande olika grad av engagemang. Export av tjänster/service, systemförsäljning, miljö- och marknadskunskap, internationell marknadskommunikation, förhandlingsteknik samt interkulturell kommunikation.

UNDERVISNING
Undervisningen består av lektioner samt obligatoriska gruppövningar och praktikfall.

EXAMINATION
Examinationen består av godkända praktikfallsövningar och skriftlig och muntlig avrapportering samt tentamen. Kursen ges med differentierade betyg.
KURSENS BETYGSKALA: U,3,4,5

MOMENT/PROV

Obligatoriska moment                                        	  2.0	Poäng
Tentamen                                                    	  2.0	Poäng

LITTERATUR
Meddelas senare.

ÖVRIGT


Last modified: 97-09-25
Tillbaka till institutions meny