Svenska Studiehandboken kurser

Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IEI305 Strategiska administrativa informationssystem 5.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

DSV / LP IV
val /

SPRÅK: Engelska

EXAMINATOR
Donald de Raadt Prof

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 1997-02-15 att gälla från höstterminen 1997.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet

MÅL
Kursens mål är att ge studenten förmågan att förstå informationens och informationssystemens roll i organisationer med speciell inriktning på styrning av moderna sociala system.

INNEHÅLL
Studierna följer två huvudlinjer. Den ena belyser organisationer och information med utgångspunkt i cybernetik, den andra belyser information för styrning. I samband med de cybernetiska studierna ligger fokus på - operativa system - samordnande system - managementfunktioner - planering och design - företagsledning I samband med studierna av information och styrning ligger fokus på - multimodala perspektiv på information - reduktionism - multimodala perspektiv på organisationer - information och organisationers stabilitet - desinformation - organisatoriskt lärande och information - informationsfilter - beroende och osäkerhet i information - grundvalar för design av system

UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, laborationer och seminarier Hela eller delar av kursen ges på engelska.

EXAMINATION
Examinationen består av en skriftlig seminarieuppgift och tentamen På kursen ges något av betygen Underkänd, Godkänd och Väl godkänd.
KURSENS BETYGSKALA: U, G och VG

MOMENT/PROV

Tentamen                                                    	  3.0	Poäng
Seminarieuppgift och laboration                             	  2.0	Poäng

LITTERATUR
Dahlbom B, Mathiassen L; Computers in Context, Blackwell, 1993 de Raadt J D R; Information and Managerial Wisdom, Paradigm, 1991 Weston A; A Rulebook for Arguments, second edition, Hackett Publishing, Company, Indianapolis, 1992 Material som refereras i samband med undervisningen tillkommer

ÖVRIGT


Last modified: 97-09-25
Tillbaka till institutions meny