Svenska Studiehandboken kurser

Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IEF612 Företagsekonomi B 20.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

FoV / Lp III-IV

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Inger Bergström Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 970215 att gälla från höstterminen -97.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Univ: Företagsekonomi A

MÅL
Kursens mål är att studenten efter avslutad kurs skall ha: - fördjupade kunskaper om utformning av effektiva organisationer - fördjupade kunskaper om organisationskultur - fördjupade kunskaper i företagsekonomiskt modelltänkande - fördjupade kunskaper om metoder för analys och värdering av företag - grundläggande kunskaper om koncernredovisning - ha kunskaper om den övergripande planeringen i ett företag på kort och lång sikt - ha inblick i olika typer av företagsledningsproblem samt anvisa vägar till deras lösning - självständigt kunna kritiskt granska och bedöma vetenskapliga arbeten med företagsekonomisk inriktning. - kunna tillämpa vetenskaplig metod på företagsekonomiska problemställningar

INNEHÅLL
Moment 1, Organisation II, 5 poäng En organisations vitala delar och processer, olika val vid utformningen av en organisations struktur och faktorer som styr valen. Organisationskulturens funktion och effekter. Styrning och kartläggning av kulturen i en organisation. Moment 2, Företagsanalys, 5 poäng Momentet inleds med olika tekniker för investeringskalkylering, vilket kan ses som centralt för den fortsatta framställningen. Därefter behandlas några olika sätt att analysera företag. Tyngdpunkten ligger på redovisningsbaserade metoder som nyckeltals- och finansieringsanalys samt företagsvärdering. Dessutom studeras företagets finansiella mål med hjälp av ekonomiska sambandsmodeller. Moment 3, Strategisk planering, 5 poäng Momentet behandlar strategisk planering utifrån olika infallsvinklar. Såväl enskilda delar av ett företags planering som hela företag och branscher analyseras utifrån ett strategiskt perspektiv. Moment 4, Vetenskaplig metod, 5 poäng I föreläsningar kommer forsknings- och undersökningsansatser samt datainsamlingsmetoder att behandlas. I seminarieform kommer aktuella företagsekonomiska forskningsrapporter att analyseras. Metodtillämpningar på företagsekonomiska problemställningar kommer att genomföras i form av ett större självständigt arbete.

UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner och seminarier.

EXAMINATION
Moment 1-3 Examination sker genom skriftliga tentamina, obligatoriska inlämningsuppgifter och seminariedeltagande. Rättning av tentamen sker enligt alternativ A i "Regler för tentamen". Vid skriftlig tentamen ges betygen väl godkänd, godkänd eller underkänd. Moment 4 Seminarier obligatoriska moment. Vid seminarierna sker examination genom muntlig och skriftlig redovisning av obligatoriska uppgifter. Poängtal för varje del: - två seminarier med muntlig redovisning, totalt två poäng - genomförande, redovisning och försvar av självständigt arbete totalt tre poäng För väl godkänt på hela B-kursen krävs betyget väl godkänd på minst 16 poäng av kursen samt godkänt på övriga kurspoäng.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Organisation II - tentamen                                  	  4.0	Poäng
Organisation II - obligatorisk uppgift                      	  1.0	Poäng
Företagsanalys, obl uppgifter                               	  1.0	Poäng
Företagsanalys, tentamen                                    	  4.0	Poäng
Vetenskaplig metod - tentamen                               	  3.0	Poäng
Vetenskaplig metod - seminarier                             	  2.0	Poäng
Strategisk planering - obl uppg                             	  1.0	Poäng
Strategisk planering - tentamen                             	  4.0	Poäng

LITTERATUR
Moment 1 Bang, H, Organisationskultur, Studentlitteratur, 1994 Mintzberg, H, Structures in fives: Designing Effective Organizations, Prentice Hall, London, 1993 Case och artiklar tillkommer Moment 2 Föreningen auktoriserade revisiorer (1997): FAR:s samlingsvolym. Bergknut/Elmgren/Hentzel (senaste upplagan): Investering i teori och praktik, Studentlitteratur. Hult M (1993): Värdering av företag, Liber-Hermods. Johansson S-E (1995): Företagets lönsamhet, finansiering och tillväxt, Studentlitteratur. IES-inst: Kompendium i företagsanalys ht 97. Referenslitteratur Karlsson M (senaste upplagan): Att arbeta med företagsanalys, Liber. Moment 3 Wright P, Kroll M & Parnell, J: Strategic Management:Conceptsv and Cases, Prentice Hall, senaste upplagan Material som utdelas i samband med undervisning tillkommer. Moment 4 Holme I M & Solvang B K (1991):Forskningsmetodik. Om kvalitativa och kvantitativa metoder, Studentlitteratur Lund. Forskningsrapporter och övrig litteratur tillkommer.

ÖVRIGT


Last modified: 97-09-25
Tillbaka till institutions meny