Svenska Studiehandboken kurser

YTH

YTH010 Bearbetningsteknik 6.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

YTH V / Termin 2-3
/ Senare del
/ Ht-97
/ Lp 1-2

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Kjell Lindfors 1 fo ing

FASTSTÄLLD


FÖRKUNSKAPSKRAV


MÅL
Den studerande ska efter genomgången undervisning äga en fördjupad kunskap om skärande bearbetning och verktygsmaskiner, ha erhållit förståelse för samband mellan valda metoder, verktyg, verktygsmaskiner, tillverkningsekonomi och kvalitet, äga kunskap om svetsning, plastisk och klippande bearbetning samt gjutning inkl verktygsfilosofin för nämnda metoder.

INNEHÅLL
Avverkande bearbetning Skärbarhet, verktygsmaterial, verktyg och material i samverkan, uppspänningar, bearbetningsekonomi, verktygsmaskiner. Bearbetningsmetoder. Svarvning, fräsning, borrning, brotschning, slipning, laserbearbetning, gnistbearbetning, metodarbete och automatiseringsteknik. NC-teknik. Uppbyggnad, programmering, CAM-teknik, dialogsystem. Plåtbearbetning. Material, klippning, stansning, bockning, djupdragning, verktygsteknik. Svetsning. Elektroder och strömkällor, beredning av grundmaterial, metoder och rationalisering, svetsfel, provning och normer. Plastisk bearbetning. Allmän plastiseringsteori, valsning, smide, rörframställning, extrudering. Gjutning. Material, legeringar, formning, kärnor, ingjutning, metoder, konstruktionsprinciper.

UNDERVISNING
Undervisningen består av lektioner, övningar och laborationer

EXAMINATION
Skriftliga prov, genomförda laborationer och grupparbeten
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Grupparbeten med redovisning                                	  1.0	Poäng
laborationer, plåtbearbetning, verktyg                      	  1.5	Poäng
Tentamen 3, Svets                                           	  1.0	Poäng
Tentamen 2, Metoder                                         	  1.5	Poäng
Tentamen 1, Skärteknik                                      	  1.0	Poäng

LITTERATUR
Skärteknik. Mekanförbundet Stål, Järnbruksförbundet

ÖVRIGT


Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Tillbaka till institutions meny