Svenska Studiehandboken kurser

Systemteknik

SMD006 Reaktiv programmering 4.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

D3, I3D / Lp III
/

SPRÅK: Engelska/Svenska

EXAMINATOR
M Sundström Doktorand

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för systemteknik 1995-05-29 att gälla från HT95.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Imperativ programmering.

MÅL
Kursens mål är att ge färdigheter i att utveckla reaktiva system i högnivåspråk, att ge förståelse för olika modeller för synkronisering och datautbyte mellan parallella processer samt att ge kunskap om realtidssystems egenskaper och konstruktion.

INNEHÅLL
Kursen behandlar utveckling av programvara för reaktiva system och realtidssystem. Vid utvecklingen eftersträvas en objektinriktad design, baserad på datatyper och jämlöpande processer. Grundläggande modeller för synkronisering och datautbyte mellan processer behandlas. Utformning av drivrutiner och avbrottsrutiner i högnivåspråk behandlas. Laborationer utförs i en utvecklingsmiljö som tillhandahåller en meddelandebaserad realtidskärna. Vissa delmoment kan komma att behandlas i form av mindre projekt där eleverna löser problem på egen hand samt presenterar sina resultat skriftligt och/eller muntligt.

UNDERVISNING
Undervisningen består huvudsakligen av lektioner/föreläsningar och obligatoriska laborationer/inlämningsuppgifter.

EXAMINATION
Skriftlig tentamen med differentierade betyg, skriftliga eller muntliga laborationsredogörelser/ inlämningsuppgifter.
KURSENS BETYGSKALA: U,3,4,5

MOMENT/PROV

Laboration                                                  	  1.6	Poäng
Tentamen                                                    	  2.4	Poäng

LITTERATUR
Burns A. och Davies G., Concurrent Programming, Addison-Wesley, 1993. Nordlander J., Kernel Användarmanual, Hlu. Kompletterande material.

ÖVRIGT
Kursen förutsätter kunskaper motsvarande SMD007, SMD056 eller SMD064.

Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information: Mikael Sundström
Tillbaka till institutions meny