Svenska Studiehandboken kurser
Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄS627 Norrbottnisk kultur 5.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
Fristående / VT-98
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Bert Mårald Univ lekt
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik
1997-02-14 att gälla tills vidare.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet eller standardbehörighet B1
MÅL
Efter genomgången kurs skall de studerande:
- kunna belysa den specifika nordnorrländska/norrbottniska kulturen.
- ha kunskap om den norrbottniska särarten.
- kunna sätta in Norrbotten i den större regionen, Nordkalotten, Barentsregionen, Europa.
INNEHÅLL
Kulturmiljöer i övre Norrland. Historiska perspektiv.
Stadsplanering, stadsmiljöer, arkitektur
Läns- och stiftsstad - Luleå (stadsvandring)
Gruvsamhälle - Kiruna
Gränsstad - Haparanda/Torneå (exkursion/er)
Marknadsplats - Jokkmokk
Kyrkstad - Gammelstad
Kristnande och kyrkobyggande
Stiftsorganisation
Socken- och kommunindelning
Kyrka och skolväsen
Nomad- och sameskolor
Den högre utbildningen i övre Norrland.
Gymnasium, högskola, universitet
Folkrörelser
Folkhögskolor
Bildningsarbete
Norrbottnisk kvinnohistoria
Norrbottnisk profil inom litteratur, konst, musik
Samiska och tornedalska identitetssträvanden
Turismen, särkilt fjällturismens, framväxt
UNDERVISNING
Lektioner, exkursion, seminarier.
EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG.
MOMENT/PROV
Norrbottnisk kultur 5.0 Poäng
LITTERATUR
- (1993). Norrbottens Museums årsbok 1993.
Edlund, L E & Beckman, L (1994). Bothnia - en nordsvensk region.
Fjellström, P (1993). Läroanstalt för barnsliga vildar.
Groth, Ö (1995). Nordkalotten. Konung Faravids land.
Henrysson, S (1993). Samer, präster, skolmästare.
Lundholm, K (1993). Norrbotten i den svenska historien.
Lundmark, L (1984). Protest och profetia.
Slunga, N (1993). "Skola för glesbygd". Arbetsstugor i norra Sverige.
Sörlin, S (1987). Framtidslandet.
ÖVRIGT
RESURSER:
Hi 5p
Last modified: 97-06-05by
Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny