Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄS624 Väckelserörelser och nyandliga rörelser 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Fristående / HT-97

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Lennart Ohlsson Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-02-19 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet

MÅL
De studerande ska efter avslutad kurs ha: - kunskap om dels de traditionella väckelserörelserna i Sverige, dels de s.k. nyandliga rörelserna, deras uppkomst, utveckling och mönster, - kunskap och förståelse för hur olika livsåskådningars tankesätt och uttrycksformer påverkar människan och samhället.

INNEHÅLL
Väckelserörelser i Sverige Nyandliga strömningar och rörelser Forskningsmetodiska frågor

UNDERVISNING
Kursen organiseras som distansundervisning med fördröjd studietakt. Undervisningen genomförs problemorienterad och omfattar såväl lektions/seminarietid som tid för studiebesök. Deltagande i undervisning och studiebesök är obligatoriskt.

EXAMINATION
Examination sker genom litteraturseminarier samt skriftlig fördjupningsuppgift.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Väckelserörelser                                            	 10.0	Poäng

LITTERATUR
Borgehammar, S (red) (1993). Kyrkans liv. Stockholm: Verbum. Frisk, L (1993). Nya religiösa rörelser i Sverige. Åbo. Gustavsson, G (1991). Tro, samfund och samhälle. Sociologiska perspektiv. Uddevalla: Libris. Hofgren, A (red) (1990). Svenska trossamfund. Uppsala: EFS-förlaget. Ytterligare litteratur väljs i samråd med undervisande lärare och examinator.

ÖVRIGT
RESURSER: Re 10p

Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny