Svenska Studiehandboken kurser
Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄS025 Fritidspedagogyrket 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
Fp, åk 1 / Lp 3
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-05-16 att gälla tills vidare.
FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att påbörja studierna vid Barn- och ungdomspedagogisk utbildning med inriktning mot arbete som fritidspedagog.
MÅL
Den studerande ska efter avslutad kurs ha:
- insikt om fritidens utveckling och dess betydelse för människan i dagens och morgondagens samhälle,
- kunskaper om fritidspedagogens yrkesroll, dess etik och krav som ställs från samhället,
- kunskaper om skolbarnsomsorgens och övriga fritidsverksamheters mål och värdegrund,
- kunskaper om övriga verksamheter som skolbarnsomsorgen samverkar med,
- kunskap och självkännedom i rollen som pedagogisk ledare för barn- och ungdomsgrupper samt som medlem i en arbetsgrupp,
- utvecklat sitt eget ansvarstagande i samarbete och samverkan med andra,
- utvecklat sin förmåga att reflektera, analysera och dra slutsatser.
INNEHÅLL
Skolbarnsomsorgens framväxt
Fritidspedagogens yrkesroll
Fritidsverksamheten som ett komplement till skolan
Styrdokument
Etik, moral och värderingsfrågor
Ansvar och sekretess
Föräldrasamarbete
Skoldatanät - Internet
UNDERVISNING
Föreläsningar, lektioner, seminarier, grupparbete. I kursen integreras teori och praktik.
Planering, genomförande och utvärdering av aktiviteter med enskilda barn och barngrupper.
EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
LITTERATUR
ENSAC Sweden (1994). Uppväxt i andra länder. Liber. ISBN 91-634-0981-X.
ENSAC Sweden (1996). IdŽer om verksamheter för 10-12-åringar. Liber. ISBN 91-47-00021-X.
GranŽr, R (1994). Personalgruppens psykologi. Studentlitteratur.
Gren, J (1994). Etik i pedagogens vardag. Liber. (valda delar)
Lindelöw, U (1991). Sekretess och anmälningsplikt i barnomsorg och skola. Natur och Kultur.
Nillson, P (1994). Den allvarsamma fritiden. Statens Ungdomsråd, tel 08-7360180. ISSN 1104-9294.
Rohlin, M (1996). Skolbarnsomsorg - en samhällsfråga. HLS-förlag. ISBN 91-7656-394-4.
Sellerfors, E (1990). Föräldrasamtal. Studentlitteratur
eller
Flising, L (1996). Föräldrakontakt: en bok om att skapa, behålla och utveckla ett gott föräldrasamarbete. Informationsförlaget.
Olsson, H E. Ny start för fritidssektorn. Ifs Institutet för Fritidsvetenskapliga studier.
Skolverket (1994). Vem bestämmer? En översiktlig beskrivning av skolans styrning och ansvarsfördelning. Liber. ISBN 91-88372-78-2.
Skolverket (1995). Överenskommet! Fyra internationella överenskommelser som ligger till grund för den nya läroplanen. Liber. ISBN 91-883-72-92-8.
Skolverket (1995). Utvecklingssamtal en mötesplats för elev-föräldrar-lärare. Liber Distribution best.nr 95:1 78.
Socialstyrelsen (1988). Pedagogiskt program för fritidshem. Allmänna förlaget.
Socialstyrelsen (1995). Barnomsorgen i socialtjänsten. 1995:2. ISBN 91-7201-005-3.
Utbildningsdepartementet (1994). Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna. Lpo 94.
Vetenskapliga rapporter och artiklar med anknytning till kursens innehåll tillkommer.
Barn- och ungdomslitteratur i anknytning till kursens innehåll.
Referenslitteratur tillkommer.
ÖVRIGT
RESURSER: Ped 2p, Met 3p, Sk/Re 2p, Pr 3p.
Last modified: 97-06-05by
Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny