Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP620 Mediapedagogik 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Fristående / VT-98

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Allan Nordlund Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1996-02-02 att gälla tills vidare. Reviderad 1997-02-14.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Högskoleexamen med pedagogisk inriktning eller motsvarande.

MÅL
Efter avslutad kurs ska den studerande: - kunna använda medier som redskap för lärare i den dagliga undervisningen, - ha kunskap om barns och ungdomars massmedievanor samt - ha kännedom om kommunikationsteorier och sinnenas betydelse vid inlärning.

INNEHÅLL
Barns och ungdomars massmedievanor Teorier om kommunikation och sinnenas betydelse vid inlärning Grunder i ljud- och bildproduktion: ljud, video, foto, dator Bilden i undervisningen. Bildspråk och bildanalys. Manusförfattande, filmning, redigering och visning. Tryckta medier i undervisningen, ex vis tidningar

UNDERVISNING
Föreläsningar, praktiskt arbete, studiebesök, hemarbete ingår.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Mediakunskap                                                	 10.0	Poäng

LITTERATUR
Pettersson, L, Pettersson, Å & Lundgren, P (1994). Medieboken: medieteknik, massmedier, grafisk kommunikation, info- och reklam, bild, text och ljud. Liber-Hermods. Stigbrand, K (1991). Mediekunskap i skolan. Våldskildringsrådets skriftserie nr 1. Utöver ovanstående litteratur tillkommer litteratur om ca 1500 sidor, som väljs i samråd med undervisande lärare.

ÖVRIGT
RESURSER: Met/Ped 10p

Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny