Svenska Studiehandboken kurser
Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄP613 Skolutveckling - lärares lärande A 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
Fristående / VT-97
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Steffan Lind Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-04-07 att gälla tills vidare. Reviderad 1996-02-02.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet.
Pedagogisk examen med inriktning mot skola.
MÅL
Dagens skola möter ett starkt inre och yttre krav på förnyelse och utveckling. Kursen syftar till att öka skolans förmåga till självförnyelse genom ett övergripande perspektiv på skolan som lärande organisation. Lärares kompetensutveckling genom systematisk och fördjupad reflektion över villkor och erfarenheter ställs i centrum.
INNEHÅLL
MOMENT 1. Relationen samhälle - skola, läroplansteori, 3p
Samhällsförändringar och skola
Läroplansteori; vad är en läroplan, efter vilka principer är läroplaner uppbyggda?
Läroplaner som styr- och kontrolldokument
MOMENT 2. Skolan som organisation, 2p
Intentioner i läroplaner och skolans organisatoriska struktur
Faktorer i skolans struktur som verkar hindrande resp. främjande för förändrings- och utvecklingsarbete
Vad bör förändras i skolan som organisation för självförnyelse?
MOMENT 3. Lokalt pedagogiskt utvecklingsarbete, 5p
Vetenskapsteoretisk grund: verklighetssyn - människosyn - kunskapssyn - vetenskapssyn - vetenskapliga metoder
Lokalbaserad utveckling; lärar- och elevstyrt förändringsarbete
Relationen aktionsforskning - aktionsinlärning
Lärares lärande; aktions- och erfarenhetsinlärning
Klassrumsforskning; konkret erfarenhet - observation, reflektion och analys - generalisering och självvärdering - ny handling
UNDERVISNING
Undervisningen avser att ge stöd och struktur av kursdeltagarens inhämtande av kurslitteraturen. Ett aktivt deltagande i undervisningen förutsätts. Undervisningen har vanligen formen av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. I varje kursmoment kommer ett undersökande och problembaserat arbete att genomföras som avrapporteras skriftligt.
EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
Lokalt pedagogiskt utvecklingsarbete 5.0 Poäng
Skolan som organisation 2.0 Poäng
Relationen samhälle-skola, läroplansteori 3.0 Poäng
LITTERATUR
* Moment 1
Liljequist, K. (1994). Skola och samhällsutveckling. Lund: Studentlitteratur.
Richardson, G. (1993). Svensk utbildningshistoria. Skola och samhälle förr och nu. Lund: Studentlitteratur.
Referenslitteratur
Lindensjö, B., & Lundgren, U.P. (1986). Politisk styrning och utbildningsreformer. Stockholm: Liber Utbildningsförlaget.
* Moment 2
Berg, G., & Wallin, E. (1983). Skolan i ett utvecklingsperspektiv. Lund: Studentlitteratur.
Tiller, T. (1990). Den Tenkende Skolen. Om organisasjonsutvikling og aksjonslaering på skolens egne premisser. Oslo: Universitetsforlaget.
Referenslitteratur
Berg, G. (1981). Skolan som organisation. Analys av skolans organisatoriska struktur i ett förändringsperspektiv. Stockholm: Almqvist & Wiksell.
* Moment 3
Madsˇn, T. (1994), Lärares lärande. Lund: Studentlitteratur.
Skolverket. (1994). Bildning och kunskap. Särtryck ur skola för bildning. Stockholm: Liber Distribution.
Starrin, B., & Svensson, P-G. (1994). Kvalitativ metod och vetenskapsteori. Lund: Studentlitteratur.
Egerbladh, T. & Tiller, T. (1996). Pedagogisk forskning för lärare. Pedagogiska institutionen, Umeå Universitet. Stencilerad utgåva 1996.
Referenslitteratur
Bengtsson, J. (1994). Vad är reflektion? Om reflektion i läraryrke och lärarutbildning. Didaktisk Tidskrift, nr 1-2, 1994.
Birchall, G. (1994). Practical Strategies for Helping to Develop Reflective Teachers. Didaktisk Tidskrift, nr. 3, 1994.
Elliott, H. (1991). Action Research for Educational Change. Developing Teachers and Teaching. Buckingham: Open University Press.
Tiller, T. (1993). Vurder selv. Skolevurdering i praksis. Oslo: Universitetsforlaget.
ÖVRIGT
RESURSER: Ped/Met 10p
Last modified: 97-06-05by
Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny