Svenska Studiehandboken kurser
Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄP601 Pedagogik A 20.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
Fristående / HT-97
/ VT-98
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Eva Granlund Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1994-06-22 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1997-02-14.
FÖRKUNSKAPSKRAV
För studier på A-nivå krävs allmän behörighet för högskolestudier.
MÅL
Pedagogiken som vetenskaplig disciplin har till uppgift att systematiskt beskriva, förklara och förstå den pedagogiska praktik - fostran, utbildning och undervisning - som förekommer och har förekommit i samhället. Det pedagogiska problemområdet behandlar frågor om hur, varför och vilka värderingar, kunskaper och färdigheter som uppstår, vidmakthålles och förändras inom och mellan kulturer, generationer, grupper och individer.
INNEHÅLL
MOMENT 1. Undervisning, 4p.
Denna kurs är inriktad mot undervisningsprocessen som pedagogisk praktik. I kursen beskrivs och analyseras olika exempel på modeller för undervisning som förekommer och har förekommit. De exempel som väljs representerar olika vetenskapliga synsätt och pedagogiska institutioner. All undervisning sker huvudsakligen i grupp via muntlig och skriftlig kommunikation, varför denna aspekt av undervisningsprocessen särskilt betonas.
MOMENT 2. Fostran, 5p.
Denna kurs inriktas mot fostran som pedagogisk praktik. Kursen begränsas till frågor om hur, varför och vilka normer och värderingar som vidmakthålles eller förändras i pedagogisk praktik utanför det formella utbildningssystemet. Grundläggande relationer i och teorier om fostransprocessen och dess villkor är ett centralt innehåll.
MOMENT 3. Utbildning, 5p.
Denna kurs är inriktad mot utbildning som pedagogisk praktik. Den del av denna verksamhet som kursinnehållet behandlar är det formella utbildningssystemet, framför allt ett historiskt-samhälleligt perspektiv på den obligatoriska skolans (folkundervisningens) framväxt, utveckling och innehåll. Frågor om hur, varför och vilka föreställningar och färdigheter som uppstår, vidmakthålles eller förändras i relation till samhällsutvecklingen är därmed ett centralt kursinnehåll. Innehållsliga förändringar studeras genom exempel på läroplansinnehåll från olika tidsperioder.
MOMENT 4. Vetenskapliga arbetsmetoder och vetenskapsteori, 6p.
Introduktion av vetenskaplig metodik och vetenskapliga perspektiv. Momentet syftar till att bidra till integration inom kursen som helhet genom att kursdeltagarna gör ett mindre eget arbete som anknyts till något av tidigare moment 1-3. Arbetet skall belysa en aktualiserad frågeställning gärna med anknytning till egen erfarenhet.
UNDERVISNING
Undervisningen avser att ge stöd och struktur åt den studerandes eget inhämtande av kursinnehållet, samt tillfälle till färdighetsträning. Detta innebär att deltagande i undervisningen är obligatoriskt. Undervisningen har vanligen formen av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning.
EXAMINATION
Examinationen sker skriftligt eller muntligt, fortlöpande inom ramen för undervisningen och kan göras individuellt eller i grupp. Utvärdering för vidare planering skall göras i slutet av varje kurs/termin.
Examination kan fullgöras intill ett år efter kursplaneförändring. Efter avklarad kurs utfärdas ett utbildningsbevis. Då detta i vissa sammanhang behöver kompletteras med ytterligare information bör denna kursplan sparas. Önskas intyg över avslutade delmoment måste särskild begäran ske.
För studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds ytterligare examinationstillfälle i nära anslutning härtill.
För att erhålla resultatet godkänd på kursen krävs godkänt resultat på samtliga uppgifter i kursen.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
Vetenskapliga arbetsmetoder och vetenskapsteorier 6.0 Poäng
Utbildning 5.0 Poäng
Fostran 5.0 Poäng
Undervisning 4.0 Poäng
LITTERATUR
* Moment 1. Undervisning, 4p.
Doverborg, E., Pramling, I. (1989). Att förstå barns tankar. Metodik för barnintervjuer. Utbildningsförlaget.
Dryden, G & Vos, J (1994). Inlärningsrevolutionen. Brain Books.
GranŽr, R (1994). Personalgruppens psykologi. Lund: Studentlitteratur.
Skolverket. (1994). Bildning och kunskap. Särtryck ur Skola för bildning. Liber.
Svedberg, L., & Zaar, M. (1993). Boken om pedagogerna. Liber utbildning.
Valfri litteratur, 200 sidor, som behandlar undervisningsmodeller i samband med självständigt arbete.
* Moment 2. Fostran, 5p.
Brembeck, H. (1992). Efter Spock. Etnologiska föreningen i Västsverige.
Frykman, J., & Löfgren, O. (1979). Den kultiverade människan. Liber.
Isling, Å. (1988). Kampen för och emot en demokratisk skola, del 2. Det pedagogiska arvet. Sober. (valda delar).
Miller, A. (1986). I begynnelsen var uppfostran. Wahlström & Widstrand.
Tham, A. (1991). Perspektiv på barn och ungdom. Utbildningsradion.
* Moment 3. Utbildning, 5p.
Jönsson, I., Trondman, M., Arnman, G., & Palme, M. (1993). Skola - fritid - framtid. Studentlitteratur.
Liljequist (1994). Skola och samhällsutveckling. Studentlitteratur.
Selander, S. (1988). Lärobokskunskap. Studentlitteratur.
Tiller, T. (1993). Vurder selv. Skolevurdering i praksis. Universitetsforlaget.
Utdrag ur läroplaner.
Utbildningsdepartementet. Arbetsgruppen kvinnligt och manligt i skolan. (1993). Visst är vi olika. Fritzes förlag.
* Moment 4. Vetenskapliga arbetsmetoder och vetenskapsteori, 6p.
Patel & Davidson (1994). Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteratur.
Rudberg (1993). Statistik. Lund: Studentlitteratur.
Trost (1994). Kvalitativa intervjuer. Lund: Studentlitteratur.
Utöver ovanstående litteratur tillkommer artiklar och forskningsrapporter om max. 300 sidor, som väljs i samråd med undervisande lärare.
ÖVRIGT
Last modified: 97-06-05by
Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny