Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP032 Avsl. ämnesdidaktisk kurs med inriktn. mot språk 15.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

PPU / Lp 4

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Kjell Johansson Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-04-11 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1997-02-19.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja studierna vid utbildningsprogrammet.

MÅL
Kursen syftar till att de studerande skall tillägna sig de kunskaper och färdigheter som behövs för att kunna arbeta som lärare i grundskolan. Kursen skall vidare ta tillvara de studerandes erfarenheter och kunskaper genom att bygga på de studerandes förutsättningar. Arbetssättet skall stimulera elevansvar, vara problemorienterat och målinriktat. De studerande skall efter avslutad kurs: - med utgångspunkt från läroplanen för det obligatoriska skolväsendet kunna bearbeta didaktiska frågor om val och strukturering av stoffet, om hur detta skall förmedlas till eleverna med hänsyn till individ, årskurs och ämne. - ha kompetens att konstruktivt och kritiskt värdera och använda olika pedagogiska hjälpmedel. - ha såväl teoretisk som praktisk kunskap om utvärdering och kunna planera och utvärdera egen undervisning. - ha förvärvat en beredskap för att kunna, genom att tillgodogöra sig forskning och utvecklingsarbeten, utveckla sitt yrkeskunnande och delta i skolans utvecklingsarbete. - kunna kritiskt och analytiskt granska och ta ställning till fakta. - ha kunskap om jämställdhetsfrågor och vara medvetna om sina egna attityder och värderingar. - kunna samarbeta med elev- och föräldraorganisationer så att man tillsammans kan utveckla skolans innehåll och arbetssätt.

INNEHÅLL
Examensarbete. Arbetssätt och läromedel. Jämställdhetsaspekter på undervisning och skolmiljö. Elev- och föräldrainflytande. Prov och betyg. Utvärdering. Utvecklingssamtal. Läromedelskunskap.

UNDERVISNING
I kursen varvas teori och praktik. Praktikdelen omfattar 7 poäng och är förlagd inom grundskolans årskurs 4-9. Formen för undervisning är föreläsningar, lektioner och seminarier. Under kursen slutförs examensarbetet.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Bedömningar görs vidare av praktik, praktikuppgifter och skriftlig praktikrapport. Examensarbetet skall granskas i seminarium där opponent-respondent-modellen tillämpas.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Examensarbete                                               	  2.0	Poäng
Didaktik                                                    	  5.0	Poäng
Praktik (varav examensarbete 5,0)                           	  8.0	Poäng

LITTERATUR
Ericsson, E. (1989). Undervisa i språk. Lund: Studentlitteratur. Kroksmark, T., & Strömqvist, G. (red). (1992). Undervisningsmetodik. Studentlitteratur. (valda delar). Levihn, U. m.fl. (1991). Språkpedagogik. Malmö: Gleerups. Littlewood, W. (1984). Foreign and Second Language Learning. Language acquisition research and its implications for the classroom. Cambridge University Press. Malmberg, P. (1989). För en bättre språkundervisning. Kommentarmaterial till Lgr 80. SÖ. Malmberg, P. (1990).ÊUndervisning i främmande språk. Kommentarmaterial till Lgr 80. SÖ. Nässtrand, E. (1987). Språkläraren och språkinlärningsforskningen. Umeå Universitet. Selander, S. (1988). Lärobokskunskap. Studentlitteratur. Skolverket. (1994). Betygsboken. ISBN 91-88372-86-3. ThorsŽn, K. (red.) Om grundläggande kunskaper och färdigheter i en skola för alla. Skolöverstyrelsen. SÄ:s publikation. Utöver ovanstående litteratur tillkommer ca 1500 sidor, efter överenskommelse med examinator. För studenter som valt engelska som huvudspråk tillkommer: Ericsson, R., & Milliander, H. Lärarstyrd elevplanerad engelska. SÖ, F91:1. Malmberg, P. (1985). Engelska. (Metodbokserien). Stockholm: Liber. Referenslitteratur tillkommer.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 1p, Språk 4p, Pr 8p, Examensarbete 2p.

Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny