Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP021 Praktisk pedagogisk fördjupning 20.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Fp åk3 / Lp 3,4

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Maj-Britt Hademalm Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-03-10 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1997-01-21.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Att med godkänt resultat genomgått kurserna PÄP003 Fritidspedagogens kompetens och yrkesroll i skola och skolbarnsomsorg, PÄS003 Barn och ungdomars uppväxtvillkor, KSP004 Skapande och kommunikation PÄP001 Utveckling och inlärning PÄN001 Naturen som läromedel KSP010 Kultur och närsamhälle PÄP011 Samverkan förskola, skola, skolbarnsomsorg PÄP008 Människor med behov av särskilt stöd

MÅL
De studerande skall efter avslutad kurs ha kunskap om: - arbetsledning, kvinnligt och manligt ledarskap - etik, moral och värderingsfrågor - arbetslivets och ledarskapets etik - beredskap för att möta människor i sorg och kris - fördjupad reflektion kring kunskapssyn, människosyn, samhällssyn, etiska frågor som grund för det pedagogiska arbetet - olika pedagogiska riktningar - skolbarnsomsorgen i ett internationellt perspektiv, ENSAC - mångkulturellt arbete i skola och skolbarnsomsorg - skolbarnsomsorg för 10-12 åringar - socialpedagogik med fördjupning på tonåringen och den vuxne - datorn som pedagogiskt hjälpmedel - utvärdering De studerande skall kunna: - delta i lagarbete och kunna samarbeta med andra människor inom och utanför socialtjänsten och skolan. - leda och utveckla verksamheten inom skolbarnsomsorgen - använda datorn som pedagogiskt hjälpmedel med barnen

INNEHÅLL
De studerande ska ha fördjupade kunskaper om och färdigheter i ledarskap, utvecklings- och förändringsarbete inom skolbarnsomsorgen. De studerande skall bearbeta sin egen roll som pedagogisk ledare och förebild i ett mångkulturellt samhälle.

UNDERVISNING
Föreläsningar, grupparbeten, studiebesök och fältstudier varvas med teoretiska studier och praktik. Praktiken omfattar 8 poäng och förläggs inom skolbarnsomsorgen. I kursen ingår en temadag i etik.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Praktik (varav examensarbete 3,0)                           	  8.0	Poäng
Examensarbete                                               	  3.0	Poäng
Yrkesfördjupning                                            	  9.0	Poäng

LITTERATUR
-. (1994). Uppväxt i andra länder. Ensac Sweden. Liber. Colnerud, G & Granström, K (1994). Respekt för lärare. Om lärares professionella verktyg, yrkesspråk och yrkesetik. Stockholm: HLS Förlag. (valda delar) Dyregrov, A & Raundalen, M (1995). Sorg och omsorg. Lund: Studentlitteratur. Gren, J. (1994). Etik i pedagogens vardag. Liber. Gustafsson, A (senaste upplagan). Kommun och landsting idag. Liber läromedel. Jedeskog, G. (1993). Datorn som pedagogiskt hjälpmedel. Studentlitteratur. Johansson, H. (1994). Examensarbete - Luleåmodellen. (stencil) Centrum för forskning i lärande. Lindelöw & Olsson (1991). Sekretess och anmälningsplikt i barnomsorg och skola. Natur och Kultur. Patel, R., & Davidsson, B. (1994). Forskningsmetodikens grunder. Studentlitteratur. Socialstyrelsen. (1988). Pedagogiskt program för fritidshem. Allmänna förlaget. Stensmo, C. (1991). Socialpedagogik. Studentlitteratur. Stensmo, C (1992). Pedagogisk filosofi. Studentlitteratur. Referenslitteratur tillkommer.

ÖVRIGT
RESURSER: Pr 8p, Met 4p, Ped 3p, Sk 2p, Examensarbete 3p.

Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny