Svenska Studiehandboken kurser
Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄP021 Praktisk pedagogisk fördjupning 20.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
Fp åk3 / Lp 3,4
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Maj-Britt Hademalm Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-03-10 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1997-01-21.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Att med godkänt resultat genomgått kurserna
PÄP003 Fritidspedagogens kompetens och yrkesroll i skola och skolbarnsomsorg,
PÄS003 Barn och ungdomars uppväxtvillkor,
KSP004 Skapande och kommunikation
PÄP001 Utveckling och inlärning
PÄN001 Naturen som läromedel
KSP010 Kultur och närsamhälle
PÄP011 Samverkan förskola, skola, skolbarnsomsorg
PÄP008 Människor med behov av särskilt stöd
MÅL
De studerande skall efter avslutad kurs ha kunskap om:
- arbetsledning, kvinnligt och manligt ledarskap
- etik, moral och värderingsfrågor
- arbetslivets och ledarskapets etik
- beredskap för att möta människor i sorg och kris
- fördjupad reflektion kring kunskapssyn, människosyn, samhällssyn, etiska frågor som grund för det pedagogiska arbetet
- olika pedagogiska riktningar
- skolbarnsomsorgen i ett internationellt perspektiv, ENSAC
- mångkulturellt arbete i skola och skolbarnsomsorg
- skolbarnsomsorg för 10-12 åringar
- socialpedagogik med fördjupning på tonåringen och den vuxne
- datorn som pedagogiskt hjälpmedel
- utvärdering
De studerande skall kunna:
- delta i lagarbete och kunna samarbeta med andra människor inom och utanför socialtjänsten och skolan.
- leda och utveckla verksamheten inom skolbarnsomsorgen
- använda datorn som pedagogiskt hjälpmedel med barnen
INNEHÅLL
De studerande ska ha fördjupade kunskaper om och färdigheter i ledarskap, utvecklings- och förändringsarbete inom skolbarnsomsorgen.
De studerande skall bearbeta sin egen roll som pedagogisk ledare och förebild i ett mångkulturellt samhälle.
UNDERVISNING
Föreläsningar, grupparbeten, studiebesök och fältstudier varvas med teoretiska studier och praktik. Praktiken omfattar 8 poäng och förläggs inom skolbarnsomsorgen. I kursen ingår en temadag i etik.
EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
Praktik (varav examensarbete 3,0) 8.0 Poäng
Examensarbete 3.0 Poäng
Yrkesfördjupning 9.0 Poäng
LITTERATUR
-. (1994). Uppväxt i andra länder. Ensac Sweden. Liber.
Colnerud, G & Granström, K (1994). Respekt för lärare. Om lärares professionella verktyg, yrkesspråk och yrkesetik. Stockholm: HLS Förlag. (valda delar)
Dyregrov, A & Raundalen, M (1995). Sorg och omsorg. Lund: Studentlitteratur.
Gren, J. (1994). Etik i pedagogens vardag. Liber.
Gustafsson, A (senaste upplagan). Kommun och landsting idag. Liber läromedel.
Jedeskog, G. (1993). Datorn som pedagogiskt hjälpmedel. Studentlitteratur.
Johansson, H. (1994). Examensarbete - Luleåmodellen. (stencil) Centrum för forskning i lärande.
Lindelöw & Olsson (1991). Sekretess och anmälningsplikt i barnomsorg och skola. Natur och Kultur.
Patel, R., & Davidsson, B. (1994). Forskningsmetodikens grunder. Studentlitteratur.
Socialstyrelsen. (1988). Pedagogiskt program för fritidshem. Allmänna förlaget.
Stensmo, C. (1991). Socialpedagogik. Studentlitteratur.
Stensmo, C (1992). Pedagogisk filosofi. Studentlitteratur.
Referenslitteratur tillkommer.
ÖVRIGT
RESURSER: Pr 8p, Met 4p, Ped 3p, Sk 2p, Examensarbete 3p.
Last modified: 97-06-05by
Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny