Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP015 Forskningsprocessen 15.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Pedagogisk / HT-96 -
Påbyggnads- / HT-97
utbildning B/C /

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Henning Johansson Prof

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1994-11-11 att gälla tills vidare. Reviderad 1996-03-08.

FÖRKUNSKAPSKRAV
För inträde till påbyggnadsutbildningen krävs högskoleexamen och/med minst 20 poäng i pedagogik.

MÅL
Kursen "Forskningsprocessen" är inriktad mot pedagogisk vetenskaplig verksamhet med tonvikt på dess uppgift att systematiskt beskriva och förklara pedagogisk praktik. Det centrala innehållet behandlar forskningsarbetets villkor, den pedagogiska vetenskapens utveckling och vetenskapsteoretiska frågeställningar. Kursen omfattar också statistisk slutledning med hjälp av både parametriska och icke-parametriska metoder. I det sammanhanget introduceras också datorn som hjälpmedel i forskningsarbetet.

INNEHÅLL
Utbildningen har fokuserats mot tre kunskapsområden: interkulturell pedagogik, pedagogiskt ledarskap och pedagogik för skapande verksamhet. Kurserna introduktion (3 poäng), teoretisk fördjupning ( 5 poäng ) och forskningsprocessen (15 poäng) läses gemensamt. Empiriska tillämpningar omfattande 7 poäng avser det valda kunskapsområdet. Påbyggnadsutbildningen avslutas med ett examensarbete på 10 poäng Introduktion, 3p Teoretisk fördjupning, 5p Forskningsprocessen, 15p Empiriska tillämpningar, 7p Examensarbete, 10p Pedagogiken som vetenskaplig disciplin har till uppgift att systematiskt beskriva, förklara och förstå den pedagogiska praktik - fostran och undervisning - som förekommer och har förekommit i samhället. Det pedagogiska problemområdet behandlar frågor om hur, varför och vilka värderingar, kunskaper och färdigheter som uppstår, vidmakthålles och förändras inom och mellan kulturer, generationer, grupper och individer.

UNDERVISNING
Undervisningen avser att ge stöd och struktur åt den studerandes eget inhämtande av kursinnehållet, samt tillfälle till färdighetsträning. Detta förutsätter aktivt deltagande i undervisningen. Undervisningen har vanligen formen av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Tentamen                                                    	  3.0	Poäng
Forskningsprocessen                                         	 12.0	Poäng

LITTERATUR
Dahlgren, L., Larsson, G., Starrin, B, & Styrborn, S. Från upptäckt till presentation. En introduktion till teorigenerering. Studentlitteratur (1991). de Sousa Pires, J. (red). Utbildningshandbok. En idˇskrift om datorstöd i utbildning och forskning. Apple Computer AB (1991). Elliott, J. Action Research for Educational Change. Philadelphia: Open University Press. Milton Keynes (1991). Henriksson, W. Statistik. Icke parametriska metoder. Pedagogiska institutionen, Umeå Universitet (1992). Holme, I.M., & Solvang, B.K. Forskningsmetodik. Om kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur (1991). Jarrick, A & Josephson, O. Från tanke till text. En språkhandbok för uppsatsskrivande studenter. Studentlitteratur (1988). Rudberg, B. Statistik. Studentlitteratur (1993). Uljens, M. Fenomenografi - forskning om uppfattningar. Studentlitteratur (1989). Tillkommer 500 sidor artiklar och handbokslitteratur.

ÖVRIGT
Examination kan fullgöras inom ett år efter kursplaneförändring. Efter avklarad påbyggnadsutbildning erhålles ett utbildningsbevis. Då detta i vissa sammanhang behöver kompletteras med ytterligare information bör denna kursplan sparas.

Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny