Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄN605 Skolträdgårdens didaktik A 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Fristående / VT-98
/

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Ingalill Danielsson Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-04-07 att gälla tills vidare. Reviderad 1996-03-25.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Förskollärar-, fritidspedagog- eller grundskollärarexamen.

MÅL
Efter avslutad kurs skall de studerande: - ha ämnesövergripande kunskaper med skolträdgården som grund, - kunna belysa skolträdgårdens roll som redskap för miljöfostran, social- och pedagogisk resurs, - kunna sammanlänka teoretisk kunskap med praktiska färdigheter för att skapa meningsfull undervisning för både flickor och pojkar och - kunna föra vårt kulturarv vidare.

INNEHÅLL
Ekologi. Kretslopp Marklära och växtzonering Växtanatomi och växtfysiologi Biologisk odling Växtodlingsförsök Biodling Bearbetning och förädling Föräldrasamverkan Utvecklingsarbete i barngrupp/klass

UNDERVISNING
Föreläsningar och seminarier varvas med laborationer, fältarbete och studiebesök.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Utvecklingsarbete                                           	 10.0	Poäng

LITTERATUR
Eriksson, B, Jakobsson, K & Söderström, L. Allmän botanik. Umeå Universitet. HelldŽn, G (1994). Barns tankar om ekologiska processer. Liber Utbildning. ISBN: 91-634-0523-7. Jaffe, R & Apple, G (1985). The Growing Classroom. Addison-Wesley Publishing Company. ISBN: 0-201-21539-X. Sjöholm, G. Källtexter. Åkerblom, P (1990). Skolträdgårdens ABC. LT:s Förlag. ISBN: 91-36-02963-7. Aktuella artiklar.

ÖVRIGT
RESURSER: Bi 10p.

Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny