Svenska Studiehandboken kurser
Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄN403 Miljö och miljöteknik 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
Gr 4-9, åk 3 / Lp 2
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Crister Björk Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-02-19 att gälla tills vidare.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Att med godkänt resultat genomgått kurserna MTF301, PÄN400 samt MTF302.
MÅL
Efter genomgången kurs skall studenten ha
- befäst kretslopps- och miljökunskaper så att han/hon skall kunna förstå principerna för, kunna förmedla kunskaper och föra resonemang om samt ta ställning i miljöfrågor,
- kunskaper om hur ett samhälle skall kunna planeras och byggas för att ingå i det naturliga kretsloppet, hur föroreningar sprids i mark, luft och vatten, vilka konsekvenser de har på miljön samt hur avfall och föroreningar skall tas om hand
- kunskaper om vilka vanor och handlingsmönster, som sparar naturresurser och skonar miljön samt kunna förmedla dessa.
INNEHÅLL
Historik. Miljöproblematiken i ett lokalt, regionalt och globalt perspektiv. Internationellt miljösamarbete och Agenda 21. Lagar och förordningar inom miljöområdet.
Fast, flytande och gasformigt avfall. Orsaker till och effekter av följande miljöproblem: Växthuseffekt, eutrofiering, försurning, tungmetaller och fotokemisk smog. Hoten mot biologisk mångfald.
Grundläggande mikrobiologi samt mikroorganismernas roll vid omvandlingar i naturen, nedbrytning av miljögifter och annat avfall. Ames test.
Överblick av material- och energiflöden i en kommun. Användning av fossila och förnyelsebara resurser. Engergikvalitet och alternativa energikällor. Förändringsprocesser inom områden som byggande och boende, livsmedelsförsörjning och transporter. Villkor för att det livsuppehållande systemet skall vara uthålligt och människans roll i detta.
Källsortering av hushållsavfall. Producentansvar. Miljöfarligt och miljöstörande avfall. Komposteringsprocessen. Rötningsprocessen. Omhändertagande av avfall på upplag. Emissioner från upplag.
Rening av dricksvatten och avloppsvatten. Olika sorters dricksvatten. Hur avloppsnätet fungerar, t ex vad brunnslock i gatan innebär, brandsläckning, vart regnvatten och snön tar vägen.
Användning av GIS (geografiska informationssystem) inom miljövården. Geofysiska mätmetoder för att t ex kartlägga grundvattenförekomst.
Trafikplanering. Miljöeffekter av trafik i form av t ex avgaser och buller.
UNDERVISNING
Praktik i grundskolans 4-6 studieår.
Förslag på några laborationer:
Mätning av ekotoxikologiska gränsvärden. Lokalisering av t ex lämplig plats för miljöstörande verksamhet med hjälp av GIS. Föremålsdetektering t ex gifttunna med markradar. Tillväxt och bekämpning av mikroorganismer.
Projektuppgift under praktiken:
I början av kursen presenteras ett projekt inom ämnesområdet. Studenterna arbetar 2-3 tillsammans med var sin del av projektet. Redovisningen sker i form av en skriftlig planering av en lektion samt en muntlig presentation av denna insatt i sitt didaktiska sammanhang.
EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
Praktik 3.0 Poäng
Skriftlig redovisning av projektuppgift 1.5 Poäng
Muntlig redovisning av projektuppgift 0.5 Poäng
Laborationer 1.0 Poäng
Skriftlig tentamen 4.0 Poäng
LITTERATUR
-. Kompendium i miljö och miljöteknik. Institutionen för samhällsbyggnadsteknik
- (1996). Miljöeffekter. Kompendium i miljövård, del 4. KTH, Miljövårdscentrum.
Campbell, N A (1996). Biology. The Benjamin/Cummings Publishing Company, Inc. ISBN 0-8053-1940-9.
Grennberg, K. Kompendium i mikrobiologi. Luleå tekniska universitet, Avdelningen för restproduktionsteknik.
Litteratur i samband med projektuppgiften.
ÖVRIGT
RESURSER: Ke 1,5p, Bi 1,5p, Miljö/Miljöteknik 4p, Pr 3p.
Last modified: 97-06-05by
Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny