Svenska Studiehandboken kurser
Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄN005 "Gårdsprojektet", ekologi - miljö 5.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
Valbar kurs /
Fl, Fp, Gr 1-7 / T4, Lp 4:2
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Britta Carlsson Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1994-06-22 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1997-02-14.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Att med godkänt resultat genomgått termin 1 och 2.
MÅL
Kursen syftar till att:
- ge kunskaper och färdigheter för att positivt och konkret fostra och utbilda barn i miljöfrågor
- ge kunskaper om husdjur, odling och människans roll som förutsättningar för ett resursbevarande, ekologiskt uthålligt samhälle
- ge kunskaper om ekologi och kretslopp som grund för fördjupad miljömedvetenhet
INNEHÅLL
Gårdsprojektet
Människan i ekosystemet
Kretslopp i vardagen
Överlevnadsteknik
Husdjurens roll i ett historiskt perspektiv
Miljöetik
Hantverksteknik
Flora och faunainventeringsmetodik
Natur som levande läromedel
Miljöfrågor
UNDERVISNING
Lektioner och föreläsningar varvas med exkursioner och fältundersökningar i ett projektinriktat och undersökande arbetssätt. I kursen ingår övernattning utomhus.
EXAMINATION
Muntlig och skriftlig redovisning av uppgifter samt en praktiskt tillämpad kursuppgift i barngrupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
Examensarbete 1.0 Poäng
Djur och miljö 4.0 Poäng
LITTERATUR
Cornell, J (1979). Sharing Nature with Children. Exley Publications Ltd, UK. ISBN 1-85015-137-7
eller /or/
Cornell, J. Sharing the Joy of Nature. Dawn Publications. ISBN 0-916 124-52-5.
Fält, L, Källman, S & Sepp, H. Att överleva på naturens villkor. ICA Förlaget. ISBN 91-534-0957-4.
Hallander, H. Husdjur till husbehov. Bokförlaget Blå Ankan/LT:s. ISBN 91-87956-03-9.
Alternative literature for foreign students:
Orr, D. Ecological Literacy - education and the transition to a postmodern world. SUNY: State University of New York Press. ISBN 0-7914-0874-4.
ÖVRIGT
RESURSER: Bi 3p, Ke 1p, Examensarbete 1p.
Last modified: 97-06-05by
Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny